Sökning: "sustainability labels and circular economy"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden sustainability labels and circular economy.

  1. 1. Cirkulär och hållbar konsumtion – det ska vara lätt att göra rätt : En kvalitativ studie om Generation X attityder och beteende till second hand produkter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Vanessa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Gen X; Second hand; Green marketing; Circular economy; Sustainability; Gen X; Second hand; Grön marknadsföring; Cirkulärekonomi; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbar konsumtion är viktig för att stävja ohållbar utveckling i dagens samhälle. Konsumenter idag vill konsumera mer hållbart, men deras positiva attityder till miljön överförs inte alltid till deras beteenden. LÄS MER

  2. 2. Vad kostar din soffa? : En studie på hur hållbara inköpsprocesser kan utvecklas inom möbelbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Alexandra Ljungqvist; Natalie Larsson; [2019]
    Nyckelord :sustainable development; Agenda 2030; sustainable consumption and production; social responsibility; environmental responsibility; sustainable purchasing; sustainability labels and circular economy; hållbar utveckling; Agenda 2030; hållbar konsumtion och produktion; socialt ansvarstagande; miljömässigt ansvarstagande; hållbara inköp; hållbarhetsmärkningar; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : I dagsläget är det inte helt självklart hur hållbara inköpsprocesser skulle kunna utformas och implementeras i företag. Att utveckla hållbara inköpsprocesser är dock viktigt för att öka det sociala samt miljömässiga ansvarstagandet. LÄS MER

  3. 3. Miljömärkningar inom textilbranschen : Ur konsumentens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sara Stegervall; Lina Svennberg; [2019]
    Nyckelord :Green Marketing; Green Marketing Mix; Sustainability; Consumer Behavior; Ecolabelling; Circular Economy; TPB; Greenwashing; Grön Marknadsföring; Grön Marknadsföringsmix; Hållbarhet; Konsumentbeteende; Miljömärkning; Cirkulär Ekonomi; TPB; Greenwashing;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka konsumenters kännedom och uppfattningar om miljömärkningar i textilbranschen samt om de ger avtryck i deras konsumtion. Studien har genomförts med en kvantitativ ansats genom en enkätundersökning som är utformad utifrån en kvalitativ förstudie. LÄS MER

  4. 4. Are sustainable fashion SMEs ready for circularity? The current state and vision of sustainable SMEs in the fashion system

    Master-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutet

    Författare :Federica Bertolani; [2017]
    Nyckelord :sustainable design strategies; SMEs; sustainable fashion; circularity; product lifecycle; barriers and drivers; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The fashion industry is a significant contributor to global environmental and social issues. But as a system, it is composed of different stakeholders that can work together to make a change. LÄS MER

  5. 5. AB Småland : En undersökning om kanaler för återbruk åt AB Småland samt möjligheter med miljömärkningar för kommersiell handel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Produktutveckling

    Författare :Johanna Carrass; Madelen Nordborg; [2016]
    Nyckelord :Sustainable consumption; reuse; sustainability; sustainable society; environment; circular economy and marketing; Hållbar konsumtion; återbruk; marknadsföring; affärsmodell; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Sustainable development has for a long time been a much spoken topic worldwide and so in Sweden. Sustainable development is about creating a social economic and cultural development and to ensure human well-being in balance with the earth´s ecological system. Nowadays sustainable consumption is also a much spoken topic. LÄS MER