Sökning: "syskon förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden syskon förskola.

  1. 1. Upplevelsen av stress hos föräldrar till barn med typ 1 diabetes

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Johanna Hultman; [2019]
    Nyckelord :diabetes type 1; parents; stress; control; caregivers; diabetes typ 1; föräldrar; stress; kontroll; vårdare;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Att vara förälder till ett barn som insjuknar i diabetes kan innebära svår stress. Även om den akuta stressen vid diagnosen avtar, så upplever många föräldrar en pågående psykisk stress som kan leda till utbrändhet. LÄS MER

  2. 2. Samspel och utvecklingsmöjligheter på syskonavdelningar : En kvalitativ observations- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Gard; Joanna Heier; [2017]
    Nyckelord :syskonavdelning; samspel; utveckling; den proximala utvecklingszonen; förskola; lek;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att undersöka hur samspel och utvecklingsmöjligheter hos barn i olika åldrar ser ut på två förskolor med syskonavdelningar. Vår studie är kvalitativ och vi använder oss av intervjuer och observationer för att samla in data som är relevant för studien. LÄS MER

  3. 3. ”Mamma skrivde till mig sen bara skrivde jag efter”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Magnusson; Johanna Lindsjö; [2015]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; scaffolding; helord; kodknäckande; literacy; läs- och skrivutveckling; meningsfulla sammanhang; skriftspråk; viktiga andra;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att se var och i vilka sammanhang, barn i förskoleåldern menar att de lär sig läsa och skriva. I denna studie behandlar vi sju barns berättelser om vem som spelar störst roll för deras läs- och skrivutveckling, hur de lär sig skriva samt var och i vilka sammanhang de lär sig. LÄS MER

  4. 4. Bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sophia Harling; Linnéa Björkman; [2013]
    Nyckelord :Picture book; reading aloud; preschool; gender; library; imagination; Bilderbok; högläsning; förskola; genus; bibliotek; fantasi;

    Sammanfattning : Studien har ett lärarperspektiv och den teoretiska utgångspunkten är Vygotskij’s sociokulturella teori. Vårt gemensamma intresse för böcker och högläsning lade grunden för den här kvalitativa studien. LÄS MER

  5. 5. Barns könsstereotypa tankar kring leksaker : Yttre påverkans vikt i form av syskon samt föräldrars tankesätt kring könsroller och barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Hedlund; Marcus Kohlin; [2012]
    Nyckelord :Preschool; gender; social class; gender roles; gender stereotypes; toys; socialization; siblings; level of education; Förskola; genus; klass; könsroller; könsstereotyper; leksaker; socialisation; syskon; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar ämnet genus med fokus på en grupp femåriga barns tankar om leksaker och kön. Syftet utgörs av att undersöka om en grupp pojkar och flickor vid femårsålder tänker könsstereotypt om leksaker. Samt om dessa eventuella könsstereotypa tankar kan kopplas till föräldrarnas utbildningsnivå. LÄS MER