Sökning: "Formativ skrivundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Formativ skrivundervisning.

  1. 1. Alla elevers rätt till skrivutveckling : Inkludering och stöttning av barns genreskrivande i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Irene Löfqvist; Linda Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :inclusion; differentiation; high performing students; low performing students; writing; elementary school; scaffolding; SFG; genre pedagogy; narrative; inkludering; differentiering; högpresterande elever; lågpresterande elever; skrivundervisning; grundskola; mellanstadieelever; textgenrer; sociokulturell teori; scaffolding; systemisk funktionell grammatik; genrepedagogik; textanalys; berättande texter;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på elevers skrivande av berättande texter i ämnet svenska från årskurs 5 och 6. Syftet var att undersöka hur lärare kan arbeta stöttande för både låg- och högpresterande elever i arbetet med skrivande av genretexter. LÄS MER

  2. 2. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Kaj Nygren; Martin Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Skrivdidaktik; digital didaktik; formativ bedömning; återkoppling; dialog; chattbot;

    Sammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER

  3. 3. English Teachers’ Perception of Formative assessment, and Its Impact of Teaching Writing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Marcus Palm; [2022]
    Nyckelord :EFL; Formative Assessment; Writing Development; Teacher Perceptions;

    Sammanfattning : At the writing of this paper, no research on teachers’ formative assessment practices of writing for English as a foreign language (EFL) in a Swedish upper secondary context was found. How EFL teachers relate to formative assessment practices affects their implementation of it. LÄS MER

  4. 4. Kamratrespons i svenskundervisningen : Lärare och elevers upplevelser av att använda kamratrespons i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Nilsson; Ida Weinebrandt; [2021]
    Nyckelord :kamratrespons; respons; återkoppling; responsnivåer; formativ bedömning; svårigheter; möjligheter; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Respons är en del i formativ bedömning och syftar till att ge information om hur bra en text är. Genom respons kan elever utveckla sitt skrivande och komma närmare det ut-satta målet (Sadler 1989, s. 120–121). LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i den tidiga skrivundervisningen : Lågstadielärares syn på sin undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Oklinski Noah; Moa Hellgren Franzén; [2021]
    Nyckelord :effective feedback; feedback; formative assessment; primary school; primary school pupils; primary school teachers; scaffolding; sociocultural theory; writing education; Effektiv feedback; formativ bedömning; grundskola; lågstadieelever; lågstadielärare; skrivundervisning; sociokulturell teori; stöttning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur formativ bedömning kommer till uttryck i lågstadielärares yrkesutövning i skrivundervisning samt de utmaningar och svårigheter som det kan innebära. Undersökningen bygger på data som samlades in genom semistrukturerade intervjuer om formativ bedömning i skrivundervisningen. LÄS MER