Sökning: "Hans Björk"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Hans Björk.
1. Musikframförandets magiska rum : Ett rum för handling tillsammans bortom vardaglig verklighet
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : By using the scientific essay and modern hermeneutic understanding as method the essay Musical performance, a space of magic examines the mental and physical room for musical performance. The focus is, as the title reveals, the sense of a higher state of interconnection which can occur between the performing artist and audience. LÄS MER
2. Homo Solitum vs Utmattningsdepression - om diagnosernas makt att definiera den normala människan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : In this study the definition of normality and whether it has been changed during modern times has been investigated. The basis for the investigation has been the symptoms of the Swedish diagnosis utmattningsdepression (fatigue depression). LÄS MER
3. Gribshunden, en studie av site formation process
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/ArkeologiSammanfattning : Today’s knowledge about late medieval ships is very poor, especially when it comes to caravel-built warships in northern Europe. In 1971 some sport divers found a wreck in the archipelago of Ronneby, that proved to be the Danish king Hans great ship Gribshunden, which sank in 1495. LÄS MER
4. En värld full av möjligheter eller en redogörelse för hans och hennes? – en studie om hur genus framställs i förskolors bilderböcker
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of this study was to examine gender depiction in picture books in preschools. Our experience is that many picture books contain old-fashioned gender stereotypes. LÄS MER
5. Maktens identitet -En intersektionell textanalys av barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien syftar till att öka pedagogers medvetenhet kring barnböckers betydelse för barns identitetsskapande. 10 av de 20 mest lånade böckerna av förskolor och skolor på Malmös stadsområdesbibliotek har legat till grund för textanalyserna. Analyserna har gjorts ur ett intersektionellt perspektiv med fokus på etnicitet och genus. LÄS MER