Sökning: "Principal Autonomy"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Principal Autonomy.

  1. 1. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  2. 2. Institutionella logikers framträdande i rektorers beslutsfattande roll : En kvalitativ studie om möjligheten till tidigare betyg från rektorers perspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sonya Pavlova; [2023]
    Nyckelord :principal; governance; decision-making; grades; institutional logics; rektor; styrning; beslutsfattande; betyg; institutionella logiker;

    Sammanfattning : The purpose of this work was to contribute with increased knowledge about the role of principals as decision-makers in today's education system. This was done by examining 12 principals' experience and actions in relation to a law change that has meant an opportunity to introduce grades from year 4. LÄS MER

  3. 3. EU-arbetsrätten och den svenska modellen - Om utrymmet för kollektivavtalsfrihet i bemanningsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Arvid Rosenlöf; [2023]
    Nyckelord :Arbetsrätt; EU-rätt; kollektivavtal; bemanningsarbete; EU-domstolen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det har argumenterats för att den svenska arbetsmarknadsmodellen (den svenska modellen) och arbetsmarknadens parters ställning kan vara hotad till följd av EU-samarbetet och den utveckling som skett på arbetsrättens område. Redan vid det svenska inträdet i unionen betonades vikten av att modellen skulle vara ohotad och frågan om den svenska modellens ställning har diskuterats flitigt sedan dess. LÄS MER

  4. 4. Statens morötter och kommunernas handlingsutrymme : - en kvalitativ studie om hur kommuner tolkar statlig styrning via riktade statsbidrag

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Skörd; [2023]
    Nyckelord :Sweden; governance; local autonomy; discretion; economic instruments; government grants; principal-agent;

    Sammanfattning : In line with the principle of local self-governance, Swedish municipalities have a high degree of discretion to manage the goals and execution of public management. However, in recent years, the national influence over local governments has increased, especially the use of targeted government grants. LÄS MER

  5. 5. Att organisera specialpedagogisk verksamhet : En intervjustudie om hur rektorer beskriver arbetet med specialpedagogiska praxisgemenskaper och autonomi i grundskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Friedrich Eklund; [2022]
    Nyckelord :communities of practice; autonomy; organizational culture; principal; SENCO; special needs education practice; praxisgemenskaper; autonomi; organisationskultur; specialpedagogisk verksamhet; rektor; specialpedagog;

    Sammanfattning : Principals within the Swedish school system have a rather extensive mission, where they lead the inner work of the school, including the organization of how the school work with special needs education. With that said, principals play a very important part when it comes to creating communities of practice, a practice where the pedagogues can participate according to culture standards and within special activities in relation to the special needs education. LÄS MER