Sökning: "Swedish fashion company"

Visar resultat 11 - 15 av 205 uppsatser innehållade orden Swedish fashion company.

  1. 11. Agenda 2030:s påverkan på hållbarhetsredovisning : En innehållsanalys av svenska modeföretags hållbarhetsredovisningar

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Öst; Annie Dalgren; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; Agenda 2030; sustainability reporting; fashion industry; Swedish fashion industry.; Hållbarhet; Agenda 2030; hållbarhetsredovisning; modeindustrin; svenska modeindustrin.;

    Sammanfattning : Begreppet hållbarhet har på senare tid fått en allt större spridning i samhället, något som även avspeglas inom företagsvärlden där redovisning av hållbarhetsarbete blivit allt viktigare för att möta växande lagkrav och samhällsförväntningar. Efter införandet år 2015 blev FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, snabbt en vanligt förekommande aspekt inom hållbarhetsredovisningar. LÄS MER

  2. 12. Logistics Structures for Global Retail Expansion : A case study of a fast-growing Swedish Fashion Company with International Presence

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alex Kaspo; [2023]
    Nyckelord :Master Thesis; Supply Chain; Strategy; Supplier; Logistics; Retail; Growth; International; Consolidation Hubs; Warehouse;

    Sammanfattning : This qualitative research explores what logistics structures a growing retail company can employ to support its international expansion with a focus on high customer satisfaction levels. It delves into the logistics configurations for reaching efficiency in inbound logistics, especially meeting the complexities of growing volumes and extensive supplier networks. LÄS MER

  3. 13. Hur hållbara är mode-och textilföretagen? : -En jämförelse mellan företag på den svenska och danska marknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Denise Bertilsson; Karolina Holm; [2023]
    Nyckelord :Circular business models; sustainable business models; fashion; sustainability report; Cirkulära affärsmodeller; hållbara affärsmodeller; mode; hållbarhetsrapport;

    Sammanfattning : Mode-och textilbranschen är en resursintensiv bransch som står för en stor del av de globala utsläppen. Den har uppmärksammats av EU som en särskilt betydande bransch som måste genomgå förändringar för att bidra till en hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 14. Att gestalta hållbarhetskommunikation ur ett CSR-perspektiv : En kvalitativ innehållsanalys av svenska barnklädesföretags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Martina Askebrink; [2022]
    Nyckelord :CSR; Strategic communication; Sustainability; Green advertising; Framing theory; Children’s clothing; Fast-fashion; qualitative content analysis; CSR; Strategisk kommunikation; Hållbarhet; Grön marknadsföring; Gestaltningsteorin; Barnkläder; Fast-fashion; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågor är en ständig diskussion som på senare år har intensifierats. I och med detta kräver både lagstiftningen och samhället idag att företagen ska arbeta och redovisa sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER

  5. 15. Storleksstrategier inom svenska modeföretag : och dess påverkan på kunders syn på storlekar och passform

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Fanny Byhmer Svensson; Olivia Gustafsson; Ida Tornberg; [2022]
    Nyckelord :Size chart; Measurement chart; Fit; Assortment planning; Returns; Size strategy; Profitability; Måttlista; Passform; Storlekssystem; Sortimentsplanering; Returer; Storleksstrategi; Lönsamhet;

    Sammanfattning : Kläder i samma storlek från samma företag kan skilja sig radikalt mot varandra men det kan även skilja sig mellan olika företag. Som konsument kan du beställa samma storlek från två olika företag och motta produkter som skiljer sig stort i upplevd passform. LÄS MER