Sökning: "barn och livsfrågor"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden barn och livsfrågor.

  1. 16. En undersökning om små barns och ungdomars Gudsbild

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Elisabet Engvall; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsatsen Barn och ungdomars gudsbild är en c-uppsats, med didaktisk inriktning inom ämnet religionskunskap. Den handlar om barns och ungdomars gudsuppfattning.  Åldern på barnen och ungdomarna i min undersökning är 6, 7 och 18 år gamla. LÄS MER

  2. 17. Barns uppfattning om religion och religionsundervisningen : En intervju- och litteraturstudie av hur några barn i en år 3-klass uppfattar religion, religionsutövning och religionsundervisning och av hur deras lärare försöker anknyta till barnens uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mimoza Muka; [2010]
    Nyckelord :Religion; livsfrågor; elevens erfarenhet; livsfrågeorienterad undervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag valt att undersöka sex elevers uppfattning om religion, religionsutövning och religionsundervisning samt hur deras lärare försöker anknyta till barnens uppfattningar. Syftet med uppsatsen är att få en inblick i dessa barns uppfattningar om religion, religionsutövning och religionsundervisning och i hur man som pedagog kan dra nytta av att utgå från elevernas erfarenheter för att göra en religionsundervisning anpassad till alla elever samt att resonera om svårigheter som kan förknippas med detta. LÄS MER

  3. 18. Mångfald och variation i elevers uppfattning av sagan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Karolina Gullberg; Annette Olausson; [2009]
    Nyckelord :lärande; saga; sagan; sagor; berättelser; konstsaga; samlärande; högläsning; läsning; boksamtal; samtal; gruppsamtal; bild; måla; rita; reflektion; reflektera; eftertanke; genus; kön; sociokulturell teori; hermeneutik; populärkultur; påverkan; kultur; elever; barn; barnböcker; barnbok; bok; böcker; diskussion; diskutera; grupp; uttryck; uppfattning; tolkning; tala; lyssna; berätta; intervju; filosofi; filosofiska samtal; livsfrågor; skola; mångfald; variation; elevers; elevperspektiv; barnperspektiv; perspektiv; bildskapande; identitet; flickor; pojkar; Vygotskij; Dewey; Chambers; Davies; Stark.;

    Sammanfattning : Bakgrund:     Då skolan av tradition fokuserar mer på elevernas läs- och skrivförmåga än på deras förmåga att tala och lyssna anser vi att det är av vikt att verka även för dessa aspekter av lärande. Enligt styrdokumenten skall vi anpassa vår undervisning efter varje elevs individuella förutsättningar. LÄS MER

  4. 19. Barn och livsfrågorHur tänker barn kring livsfrågor och Gud?

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anne Johansson; Mia Nilsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med denna uppsats vill vi belysa barns funderingar kring livsfrågor och gudssyn. Vi vill även titta på religionsundervisningen i skolan, samt hur mycket tid som ägnas åt ovanstående frågor. Detta är något vi finner intressant och spännande men även lågprioriterat och i många fall känsligt. LÄS MER

  5. 20. Att finna mening med livet : en studie av ett serieteckningsprojekt om existentiella frågor bland skolbarn i Accra, Ghana

    Magister-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Eva Gyberg; Hanna Öhrman; [2006]
    Nyckelord :fältstudie; existentiella frågor; livsfrågor; serie- och bildberättande; framtidsdrömmar; mening; sammanhang;

    Sammanfattning : Syften med studien var att: Undersöka hur barnen, som kom från olika religiös och etnisk bakgrund, förhöll sig till existentiella frågor och hur förhållandena mellan barn och vuxna med olika religiös bakgrund fungerade i skolan. Genomföra ett serietecknarprojekt för att ge barnen möjligheter att uttrycka och arbeta med existentiella frågor och till följd av detta hoppades vi att barnen skulle uppleva en ökad känsla av sammanhang och mening. LÄS MER