Sökning: "dyslexi kompensatoriska hjälpmedel"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden dyslexi kompensatoriska hjälpmedel.

  1. 16. Elever med dyslexi i engelskundervisningen : Engelska för dyslektiska elever i år 4 och 5

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Caroline Möllerman; [2013]
    Nyckelord :dyslexi; engelskundervisning; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att beskriva och analysera hur engelskundervisningen i åk 4-5 är utformad för att stötta elever med dyslexi i relation till Skollagens föreskrifter (SFS 2010: 800) om hur alla barn och elever har rätt till att få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. I Skolinspektionens kvalitetsgranskning visar det sig att de dyslektiska eleverna inte alltid får en anpassad undervisning. LÄS MER

  2. 17. Elever med läs- och skrivsvårigheter och deras olika uppfattningar om användande av talsyntes

    Master-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marie Stengel; [2013]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing disabilities; text-to-speech; conceptions; assistive technology; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; talsyntes; uppfattningar; tekniska hjälpmedel; alternativa verktyg; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever med läs- och skrivsvårigheters skilda sätt att uppfatta användandet av talsyntes. Kvalitativa intervjuer har genomförts med nio elever i grundskolans årskurs tre till nio. Studien har utgått från en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  3. 18. Informationshantering hos personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi : Hur personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hanterar och bearbetar information i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Aronsson; Emma Arnehov; [2013]
    Nyckelord :Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Ordblind; Biblioteks- och informationsvetenskap; Informationshantering; Informationsförmedling; Informationsförsörjning; Yrkesverksam; Arbete; Kompetens; Samspel; Arbetssätt; Svårigheter; Hjälpmedel; Kompensatoriska hjälpmedel; Alternativa verktyg; Metoder; Strategier; Kommunikation; Likvärdhet; Tillgänglighet; Skam; Självförtroende;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how individuals with reading- and writing disabilities and dyslexia handle their information need in the workplace. The method that has been used is a qualitative study made with interviews with individuals who have these problems, to see how they think and feel about the flow of information on their everyday basis. LÄS MER

  4. 19. Specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om kompensatoriska hjälpmedel, ur ett likvärdighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Britt-Inger Borgius Svensson; Cecilia Forss Lasson; Marie Rundqvist; [2012]
    Nyckelord :alternativa lärverktyg; dyslexi; KASAM; kompetens; kompensatoriska hjälpmedel; likvärdighet; Ramfaktorteorin; sociokulturella perspektivet; specialpedagog; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att i tre kommuner kartlägga specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om tillgången till och kompetensen kring kompensatoriska hjälpmedel för elever med dyslexi, ur ett likvärdighetsperspektiv. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning när det gäller kompensatoriska hjälpmedel för elever med dyslexi. LÄS MER

  5. 20. Alternativa verktyg för tillgänglighet och delaktighet : Implementering och användning av it i klassrummet

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tord Söderqvist; [2012]
    Nyckelord :alternativa verktyg i lärandet; kompensatoriska hjälpmedel; it och specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; tillgänglighet; skolutveckling; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa hur lärare skapar mening åt alternativa verktyg/kompensatoriska hjälpmedel i sin undervisning. Det empiriska materialet utgörs av inspelade samtal från fyra fokusgrupper bestående av sammanlagt 19 personer från fyra grundskolor. LÄS MER