Sökning: "elevens omvärld."

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden elevens omvärld..

  1. 6. Inkludering av elev i behov av särskilt stöd : En fallstudie om pedagoger och assistenters uppfattning om vad som är underlättande respektive hindrande aspekter med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin From; Annica Elowsson-Sjöström; [2015]
    Nyckelord :inkludering; specialpedagogik; utvecklingsstörning; elev i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger och assistenter i särskild undervisningsgrupp, grundsärskola och grundskola i årskurs 1-6 ser på inkludering i skolan. Studien utgår från en fenomenografisk ansats där pedagogers och assistenters tankar om hur inkludering kan formas utifrån elevens och dennes omvärld i skolan. LÄS MER

  2. 7. De teoretiska direktiven möter texterna i praktiken. En diskursanalys av åtgärdsprogram i tre kommunala gymnasieskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Landström; [2014-11-03]
    Nyckelord :diskursanalys; åtgärdsprogram; tolkningsrepertoarer; gymnasieskolan; särskilt stöd; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att kartlägga och analysera åtgärder med hjälp av diskursanalys i åtgärdsprogram skrivna i gymnasieskolan. Studien handlade dels om att beskriva hur åt-gärderna är formulerade, dels om att diskutera vilka följder åtgärderna kan få för elevens lärande och huruvida de leder till inkludering av en elev i behov av särskilt stöd, samt vilka specialpedagogiska perspektiv man kan se i åtgärderna. LÄS MER

  3. 8. Hörselskadad i en hörande omvärld. En kvalitativ studie om skolors beredskap för mottagandet av en hörselskadad elev

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Palmér; [2014-05-06]
    Nyckelord :hörselskada; hörselnedsättning; inkludering; kategorisering; relationellt perspektiv; hermeneutik; kommunikation; teckenspråk;

    Sammanfattning : Syfte: Det är viktigt att hörselskadade elever får rätt förutsättningar när de kommer till skolan. Att skolan har en anpassad miljö, där hörselskadade elever har samma förutsättningar som övriga elever. Genom skolans anpassningar ökar individens möjligheter att nå kunskapsmålen. LÄS MER

  4. 9. Läxan som ett medierande redskap : En kvalitativ studie om samarbetet mellan skola och hem ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Caroline Björkgren; Anna Johansson; [2013]
    Nyckelord :homework; cooperation; communication; mediating tool; school; home; pupils; teacher; legal guardian; läxa; samarbete; kommunikation; medierande redskap; skola; hem; elever; lärare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta del och göra en analys av lärares erfarenheter av samarbete med vårdnadshavare avgränsat till stöd i elevernas läxor. Vi ville identifiera betydande faktorer för ett samarbete mellan skola och hem och ta del av lärares eventuella visioner om ett utvecklat samarbete. LÄS MER

  5. 10. Att bli den man kan vara, trots talrädsla? : En intervjustudie om en gymnasieskolas stöd för talrädda elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Westberg; [2012]
    Nyckelord :fear of speaking; social phobia; democracy; socio-cultural learning; communication; upper secondary school; Swedish; talrädsla; social fobi; demokrati; sociokulturellt lärande; kommunikation; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa en gymnasieskolas stöd i ämnet svenska för talrädda elever, och detta gjordes genom intervjuer med fyra stycken lärare på gymnasienivå. Intresset grundade sig först och främst i det faktum att social fobi är ett vanligt problem bland ungdomar i Sverige och att det är i ungdomen som fobi för sociala sammanhang utvecklas. LÄS MER