Sökning: "ethos trovärdighet"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden ethos trovärdighet.
1. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER
2. Bankernas argumentation kring skattelogik : Bankernas användning av retorik för att övertyga sin läsare, i syfte att bibehålla legitimitet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Efter allmänhetens påtryckningar har mycket hänt inom hållbarhetsområdet och många företag har insett deras skyldighet gentemot samhället kring att ta ansvar för en hållbar utveckling. Företagens affärsetik handlar om normer och värderingar som går i linje med vad intressenterna förväntar sig, där företagens skattelogik utgör en del av affärsetiken. LÄS MER
3. Bankers "impression management" i hållbarhetsredovisningen. Hur etos, patos och logos används för att förmedla en hållbar företagsbild
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur traditionella banker och fintech-banker använder retorik som ett inslag av ’impression management’ i sin hållbarhetsredovisning – för att presentera en hållbar företagsbild. Vidare ska studien undersöka skillnader mellan bankerna. LÄS MER
4. Dags att #kavlauppärmen!
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att få kunskap vad gäller hur myndigheter kan bedriva övertygande samhällskampanjer genom att nyttja digitala kommunikationsplattformar. Studien är genomförd med en kvalitativ metod, tillsammans med ett abduktivt tillvägagångssätt från ett digitalt kommunikationsperspektiv. LÄS MER
5. Foliehattar eller skeptiker : en neoaristotelisk analys av SVT:s dokumentärfilm Vaccinkrigarna
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I kölvattnet till coronaviruspandemin har vaccinfrågan aktualiserats och hamnat högt på den mediala dagordningen. Det vetenskapliga paradigmet att vaccin är nyttigt och nödvändigt för folkhälsan blir idag utmanat av så kallade vaccinmotståndare. LÄS MER