Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jens Love Daniel Clarberg; [2023]
    Nyckelord :Huvudinstrument; kön; musik; genrepraktik; motivation; musikutbildning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Main instrument; music; gender stereotypes; practice of genre; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER

  2. 2. Bortom musiken : Om maktrelationer i gymnasieskolans ensembleundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Christopher Lindén; [2021]
    Nyckelord :power relations; ensemble teaching; pop rock; pop- and rock ensemble; practice of genre; group formations; subject positions; positioning; discourse theory; maktrelationer; ensembleundervisning; pop och rock; pop- och rockensemble; ensemble; genrepraktik; gruppbildning; subjektspositioner; positionering; diskursteori;

    Sammanfattning : Den här studien ämnade undersöka utommusikaliska dimensioner av gymnasieskolans ensembleundervisning, med fokus på pop- och rockensemble. Ambitionen var att identifiera möjliga roller och identiteter hos elever för att synliggöra eventuella maktrelationer. LÄS MER