Sökning: "innehållsanalys kvalitativ texter"
Visar resultat 21 - 25 av 133 uppsatser innehållade orden innehållsanalys kvalitativ texter.
21. Bankernas argumentation kring skattelogik : Bankernas användning av retorik för att övertyga sin läsare, i syfte att bibehålla legitimitet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Efter allmänhetens påtryckningar har mycket hänt inom hållbarhetsområdet och många företag har insett deras skyldighet gentemot samhället kring att ta ansvar för en hållbar utveckling. Företagens affärsetik handlar om normer och värderingar som går i linje med vad intressenterna förväntar sig, där företagens skattelogik utgör en del av affärsetiken. LÄS MER
22. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER
23. Synliggörandet av mångfalden i läromedel : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsstudie om mångfald i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur tryckta läromedel i ämnet svenska genom text framställer mångfald och hur läromedlen förhåller sig i relation till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, i fortsättningen förkortad Lgr22. Studien undersöker hur olika aspekter av mångfald (högtider, språk, länder) explicit synliggörs i texter i tre läromedel. LÄS MER
24. Högläsningens olika funktioner i årskurs 1-3 : Lärares didaktiska val gällande skönlitterära texter och sakprosa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med högläsning av skönlitterära texter respektive sakprosatexter i undervisningen. Det teoretiska ramverk som använts utgår ifrån Langers föreställningsvärldar och genrepedagogik. LÄS MER
25. Finns det en stereotyp av den äldre? : en kvalitativ innehållsanalys av överklaganden till särskilt boende
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns en stereotyp av den äldre som får bifall på sin överklagan till särskilt boende. Detta kommer undersökas med hjälp av en riktad kvalitativ innehållsanalys där de texter som kommer analyseras är domar ifrån förvaltningsrätten där äldre personer överklagat sitt biståndsbeslut. LÄS MER