Sökning: "kvinnan i reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden kvinnan i reklam.

  1. 1. Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Strömberg Rye; Hanna Thomasson Dykert; [2023]
    Nyckelord :Wellness; Instagram; vitt snus; femininitet; postfeminism; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. LÄS MER

  2. 2. ”Kvinnokroppen. Så stark och livskraftig, samtidigt så väldigt omdebatterad” En kvalitativ diskursanalys av marknadsföring genom ett postfeministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jennie Hansen Römer; Therese Clausson; [2023]
    Nyckelord :postfeminism; diskursanalys; varufeminism; digital marknadsföring; femvertising; varumärkesaktivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa diskursanalys är att studera hur feministiska diskurser framträder i porträtteringen av kvinnor i västerländsk reklam. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur feministiska diskurser påverkar digital marknadsföring samt att bidra med kunskap till forskningsområdet varufeminism och varumärkesaktivism. LÄS MER

  3. 3. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  4. 4. Just Dream Crazier Girl

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sarah Goldman; Disa Thorsson Loong; [2022]
    Nyckelord :femvertising; icke-könsstereotypisk reklam; könsstereotyper; sport; performativitetsteorin; semiotiska resurser; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. LÄS MER

  5. 5. Ålder är bara en siffra, eller? : En multimodal diskursanalys om representationen av äldre kvinnor i Lindex och Cellbes reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Johansson; Cajsa Thorsson; [2022]
    Nyckelord :Multimodal discourse analysis; social sustainability; inclusion; ageism; representation; stereotypes; advertising; Lindex; Cellbes; Multimodal diskursanalys; social hållbarhet; inkludering; ålderism; representation; stereotyper; reklam; Lindex; Cellbes;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur äldre kvinnor representeras i Lindex och Cellbes reklam. Äldre får sällan synas i reklam och därmed underrepresenteras en stor del av Sveriges befolkning. Lindex och Cellbes är två svenska modeföretag som strävar efter att vara både socialt hållbara och inkluderande. LÄS MER