Sökning: "kvinnor egenmakt"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden kvinnor egenmakt.

  1. 1. Barnmorskors erfarenhet och inställning till heminduktion : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Malin Viklycke; Caroline Björklund; [2024]
    Nyckelord :Attitude; Experience; Midwives; Outpatient induction of labour; Woman-centered care; Barnmorskor; Erfarenhet; Heminduktion; Inställning; Kvinnocentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet induktioner ökar ständigt och i dagsläget sker de vanligen på sjukhus. På senare tid har intresset ökat för att induceras i hemmet, vilket flera andra länder har som etablerat arbetssätt. Flera kliniker i Sverige kan idag erbjuda kvinnor heminduktion. LÄS MER

  2. 2. Digital gemenskap med hjärtat i mitten : En fokusgruppsstudie om digitalisering, delaktighet och tillgänglighet för kvinnor med begränsande nack- eller ryggtillstånd

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Åsa Carbeskär; [2023]
    Nyckelord :digital participation; digital accessibility; digital inclusion; digital divide; empowerment; digital delaktighet; digital tillgänglighet; digital inklusion; digitalt klyfta; egenmakt;

    Sammanfattning : Introduktion: Digitaliseringens påverkan på samhället och individen är omfattande – samt genomsyrar samtliga dimensioner av folkhälsans bestämningsfaktorer. Därtill tillskrivs digital inkludering som en betydande social bestämningsfaktor för människors hälsa. LÄS MER

  3. 3. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  4. 4. Kvinnlig egenmakt i reklam, autentiskt eller inte? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur Djerf Avenue och Victoria´s Secret PINK konstruerar diskurser om kvinnor på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Helsing; Malin Jansson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; Instagram; kommodifierad feminism; marknadsföring; MCDA; postfeminism; socialsemiotik; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur modeföretagen Djerf Avenue och Victoria’s Secret PINK konstruerar diskurser om kvinnor i sin marknadsföring på Instagram. Vidare analyseras huruvida dessa diskurser om kvinnor kan ses autentiska eller inte i relation till femvertising och kommodifierad feminism. LÄS MER

  5. 5. En exkluderande universalitet -En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Monika Johansson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Agenda 2030; hållbar utveckling; diskursanalys; feminism; maskulinitet; universell; Foucauldiansk dislursanalys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Monika Johansson Titel: En exkluderande universalitet - En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030 Kandidatuppsats: SOCK07, 15 hp. Handledare. LÄS MER