Sökning: "lärarattityder"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet lärarattityder.

  1. 1. Elever- och lärarattityder angående samhällskunskapsämnets legitimitet : En didaktisk studie med grund i innehållsanalys angående gymnasieelevers samt gymnasielärares attityder om legitimerande aspekter i förhållande till samhällskunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Randberg; Filip Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Didactics; didactic; social sciene; civic studies; education; students; teachers; Swedish education; Biesta; Gert Biesta; qualification; socialization; subjectification; Samhällskunskap; didaktik; Gert Biesta; Biesta; kvalifikation; socialisering; subjektifikation; attityd; elev; elever; lärare; legitimitet; legitimitetsanspråk; samhällskunskapsundervisning; elevattityd; lärarattityd;

    Sammanfattning : Tim Randberg and Filip Lindahl carried out this study under the institution for pedagogy, didactics and educational studies at Uppsala University. In relation to the lack of research regarding students’ perspectives regarding the legitimizing aspects of the school subject of social science(samhällskunskap), and in contrast to the existence of such research regarding teachers’ perspectives, this study is an attempt at contributing to the lack of previous research and note the importance of working towards a reality in which students’ and teachers’ attitudes, regarding the importance and the purpose of social studies, aligns. LÄS MER

  2. 2. Sex- och samlevnadsundervisning i låg- och mellanstadiet : En studie om elva lärares tankar och arbetsmetoder inom sex och samlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Bergman; Amelie Runstrand; [2021]
    Nyckelord :Grundskolan; lärarattityder; pubertet; relationer; sex- och samlevnadsundervisning; sexualitet; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur lärare på olika sätt tolkar uppdraget om att undervisa i sex och samlevnad och vilka skillnader som finns i den undervisningen på låg- och mellanstadiet. I studien användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där elva lärare intervjuades, tre på låg-stadiet, sju på mellanstadiet och en som var verksam inom både låg- och mel-lanstadiet, fördelade på åtta skolor. LÄS MER

  3. 3. "Får jag ta det på svenska?" : en empirisk studie i FLSA ur lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linn Andersson; [2020]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; Foreign Language Speaking Anxiety; lärarattityder; talängslan;

    Sammanfattning : Studien syftar till att kartlägga ämneslärares arbetssätt, kunskaper och attityder till elever som lider av Foreign Language Speaking Anxiety, även kallat FLSA. I bakgrunden redogörs för begreppets innebörd, dess uppkomst hos elever och vilken påverkan det har på engelskundervisningen i skolan. LÄS MER

  4. 4. Att erbjuda läsförståelse – En konst! : En kvalitativ studie om attityder till estetiska lärprocesser som verktyg i läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Catherall; Rebecca Living; [2019]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; Läsförståelse; Pragmatiskt perspektiv; lärarattityder; läsundervisning; Learning by doing;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute to the knowledge of teachers attitudes regarding aesthetic learning processes as an educational tool for reading comprehension.  To approach this issue, a qualitative approach was adopted and interviews and observations were conducted with a limited number of teachers in primary school, working with pupils in the lower ages. LÄS MER

  5. 5. "Skaka hand, kramas, kindpussas eller dunka varandra i ryggen (grabbkramas)?" : En kvalitativ intervju- och läroboksanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Jessica Lyckman; Jessica Abenius; [2019]
    Nyckelord :yrkes- och studieförberedande program; läroboksanalys; Svenska 1; lärarattityder; yrkeselever; Skönlitteratur; mångfald; mångkultur; interkulturalitet; inkludering; kanon; västerländsk kanon;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har en läroboksanalys gjorts på två läroböcker, Svenska impulser 1 (2017) och Svenska impulser för yrkesprogrammen (2012). Syftet med examensarbetet är att se vilka skillnader som finns i de undersökta läroböckerna och om innehållet överensstämmer med läroplanen. LÄS MER