Sökning: "lärarroll IT"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden lärarroll IT.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematik : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ayaan Moalin; Dalal Zahroon; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lärande;

    Sammanfattning : Under vår praktiktid (VFU) har vi utvecklat ett särskilt intresse för utomhuspedagogik inom matematik. Detta växande intresse grundar sig i att, i kontrast till traditionell undervisning, skapa ett lustfyllt matematiklärande ute i naturen. Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka befintlig forskning inom detta område. LÄS MER

  2. 2. AI i skolan : Hur AI-system påverkar lärare och studenter, enligt de trender som framkommer på konferenserna AIED 2021 och LAK21

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Thomas Norehall; [2022]
    Nyckelord :AI; AIED; AIED 2021; Artificial intelligence in education; LAK21learning analytics; school; student; SoLAR; teacher; AI; AIED; AIED 2021; artificiell intelligens i utbildning; LAK21; lärare; skola; SoLAR; student;

    Sammanfattning : Dynamiska AI-system tar får allt mer utrymme i skolans värld. Det kommer påverka utbildning, undervisning och inlärning och inte minst lärares och studenters roller. LÄS MER

  3. 3. Fortbildning för lärare- vad hände sen? : Grundskolelärares uppfattningar om implementering av fortbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Indola Eklund; [2022]
    Nyckelord :Collaborative learning; general systems theory; phenomengraphic; primary school; teachers learning; teachers development; qualitative method.; Fenomenografisk; fortbildning; implementering; kollegialt utbyte; kvalitativ studie; samverkan; systemteori.;

    Sammanfattning : Fortbildning anordnas för grundskolelärare i syfte att utveckla undervisningen. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera grundskolelärares upplevelse av kunskap från fortbildning och om kunskapen från fortbildningen används efter genomgången fortbildning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  4. 4. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  5. 5. Barns aktiva deltagande under måltidssituationen : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar möjligheter för barn att bli aktiva deltagare under måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Nilsson; Sanna Olsson; [2021]
    Nyckelord :The meal situation; preschool teacher; educator; control; children; participation; active participants; sociocultural perspective; children s perspective; children s perspective; strong teacher control and weak teacher control.; Måltidssituationen; förskollärare; pedagog; styrning; barn; delaktighet; aktiva deltagare; sociokulturellt perspektiv; barnperspektiv; barns perspektiv; stark lärarkontroll och svag lärarkontroll.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärares val av styrning och barns delaktighet kommer till uttryck i förskollärares beskrivningar av måltidssituationen i förskolan. Studien ska bidra med att ge förskollärare en medvetenhet om måltiden och konsekvenserna av deras styrning, detta för att utveckla en så god måltidssituation som möjligt för barnen, där barnen ges möjligheter att påverka. LÄS MER