Sökning: "mångfald medier"
Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden mångfald medier.
11. Flerspråkiga elever i svenskundervisning : en kunskapsöversikt över anpassningar i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa forskning om hur flerspråkiga elever kan utveckla språket och ämneskunskaper i svenskämnet, vilka metoder och strategier finns det som dessa flerspråkiga elever kan använda sig av i svenskundervisningen. Valet av just denna undersökning grundas i en medvetenhet om Sveriges ökande mångfald. LÄS MER
12. "Det är svårt att arbeta som journalist om man har en utländsk bakgrund" : En kvalitativ studie om representationen av etnisk mångfald bland journalister inom lokaljournalistiken
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Swedish journalists often get criticized for not depicting our society's cultural- and ethnic diversity in the media. Journalists in Sweden often get described as being a homogenous group, consisting of ethnically Swedish people that live in the same area and belong to the same social class. LÄS MER
13. Kvinnors representation i Nike och Adidas reklamfilmer mellan åren 2011–2021 : En etnografisk innehållsanalys
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Att ägna sig åt sport och träning är för många en viktig del av livet, på senare tid har träning även blivit ett allt synligare fenomen i medier, där kvinnan tagit mer plats. Reklam omger oss hela tiden på olika sätt och det påverkar oss i vår vardag, bilden som visas av kvinnan i reklam är många gånger stereotyp, inte minst i sportsammanhang. LÄS MER
14. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER
15. Vem får vara med? - En undersökning av mångfalden i SVT:s lokala nyheter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Att kartlägga mångfalden i SVT:s lokala nyheter sett till vem som får komma till tals och vilka geografiska områden som bevakas Teori: Normativ medieteori, mångfald, identifikation Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 315 nyhetssändningar från SVT:s 21 lokala redaktioner Resultat: Andelen manliga intervjupersoner var högre än andelen kvinnliga (55% män och 45% kvinnor). Personer i medelålder var kraftigt överrepresenterade och stod för 72% av det totala antalet intervjupersoner. LÄS MER