Sökning: "marknadsföring manligt och kvinnligt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden marknadsföring manligt och kvinnligt.

  1. 1. Självförverkligande - På ett manligt sätt. En kvalitativ studie om unga mäns identitetsskapande och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Carolina Bengtsson; Johanna Nilsson; Sandra Lindqvist; [2019-02-07]
    Nyckelord :Identitetsskapande; Instagram; sociala medier; självpresentation; unga män; online; offline; symbolisk interaktionism; sociala jämförelse teorin; välbefinnande; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka unga mäns upplevelser, uppfattningar och erfarenheter kring identitetsskapande och självpresentation på Instagram Teori: Identitetsteori, Symbolisk interaktionism, Sociala jämförelse teori Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: Fyra semistrukturerade fokusgruppsintervjuer á 16 personer totalt Resultat: Studien fastslår att unga män använder Instagram för att följa vänner, kändisar och profiler men även i syfte att presentera en idealbild av sig själv i form av marknadsföring. Unga mäns användning skiljer sig åt där vissa tycks vara mer frekventa användare än andra. LÄS MER

  2. 2. "This one is for the girls who make IT happen" : en studie som undersöker hur femvertising konstruerar myter om en feministisk kvinnlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Jonsson; Petronella Moritz; [2019]
    Nyckelord :Feminism; femvertising; kvinnlighet; konsumtion; commodity; myter; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur sju olika femvertising-reklamer kodar en feministisk kvinnlighet. Femvertising är ett begrepp som beskriver “female empowering advertising” och är reklam vars mål är att stärka kvinnor. Studien använder sig av en semiotisk bildanalys och Roland Barthes mytbegrepp för att analysera materialet. LÄS MER

  3. 3. En mil utan jäkt och stress : En genusanalys av marknadsföring inför Tjejmilen 1984-1989

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Moa Ståhlberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Tjejmilen marknadsfördes av arrangörerna från premiäråret 1984 till och med 1989, för att ta fasta på hur distinktionen mellan manligt och kvinnligt kön framställs och hur detta i förlängningen kan få betydelse för förståelsen av deltagandet i Tjejmilen. Studien har en poststrukturalistisk diskursteoretisk ingång och genomförs genom en kombinerad diskurs-, text- och bildanalys. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation med genusperspektiv i ett modesammanhang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jasmine Söderström; Julia Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Advertising; Communication; Fashion; Gender; Stereotype; Genus; Kommunikation; Marknadsföring; Mode; Stereotyper;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur man kan arbeta med kommunikation och genusfrågor i ett modesammanhang, vilken respons och effekt kommunikationen kan leda till samt om denna kommunikation kan bidra med konkurrensfördelar hos modeföretag. I arbetet undersöks hur ett modeföretag arbetar med genusfrågor och genusorienterad kommunikation samt vilken respons kommunikationen kan få, med fokus på den kvinnliga konsumenten som mottagare på marknaden. LÄS MER

  5. 5. Förpackningsdesign i genusperspektiv : En granskning av duschcremesförpackningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Melinda Sjödin; [2015]
    Nyckelord :Design; packaging design; shape; color; gender; target group; Design; förpackningsdesign; form; färg; genus; målgrupp;

    Sammanfattning : Färg och form kan bidra till att skapa uppmärksamhet, förmedla budskap och skapa känslor som i sin tur kan öka sannolikheten av att kunden genomför köpet. Förpackningens färg och form bör synkronisera för att budskapen inte ska motsäga varandra, och det är mycket viktigt att designen lämpar sig till målgruppen. LÄS MER