Sökning: "normer om kroppsideal"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden normer om kroppsideal.

  1. 1. Idrottskulturens påverkan på självkänslan – ur ett genusperspektiv : ”Ingenting är någonsin perfekt, även fast det är väldigt bra”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hanna Åkerqvist; Stina Kåresjö Nelson; [2023]
    Nyckelord :Self-esteem; teamsports; sports culture; culture of silence; gender; performance; ideal; Självkänsla; lagidrott; idrottskultur; tystnadskultur; genus; prestation; ideal;

    Sammanfattning : I Sverige finns en allmän uppfattning om att idrotten är god och har en positiv inverkan på såväl individ som samhälle. Däremot är idrottens roll komplex och forskningen på huruvida det finns en korrelation mellan idrottsdeltagande och upplevd självkänsla är mer delad. LÄS MER

  2. 2. Exponerad, känslig och otrygg miljö : Elevers perspektiv på att byta om och duscha i samband med idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Hanna Karlsson; Marcus Söder; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett relativt stort antal elever deltar inte aktivt under lektionerna i ämnet idrott och hälsa på grund av olika anledningar. Syftet med denna studien var att undersöka varför elever väljer att inte byta om eller duscha i samband med lektionerna. LÄS MER

  3. 3. Kvinnors upplevelse av levd kropp efter att ha genomgåtten hysterektomi, med eller utan samtidig ooforektomi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emma Karlsson; Kaisa Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :hysterektomi; levd kropp; kroppsliga upplevelser; kvinnlighet; förändrad kropp; sexualitet; vårdvetenskap; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Hysterektomi innebär borttagande av livmodern och är idag ett av de vanligaste ingreppen inom kirurgisk gynekologi i Sverige. Indikationer för att genomgå hysterektomi innefattar bland annat svåra blödningstillstånd, smärta, myom, endometrios samt malignitet. LÄS MER

  4. 4. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER

  5. 5. "Man är ju snyggare på Instagram än vad man är i verkligheten” : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelserav Instagram gällande självbild och kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ulrika Hansson; Lisen Djurberg; [2022]
    Nyckelord :Instagram; young women; self-image; self-presentation; body ideal; body perception; objectification.; Instagram; unga kvinnor; självbild; självpresentation; kroppsideal; kroppsuppfattning; objektifiering.;

    Sammanfattning : Sociala medier är en stor del av vår vardag och Instagram som social plattform används som ettsocialiseringsverktyg av en stor andel unga individer idag. Unga kvinnor visar en generellthögre utsatthet jämförelsevis med unga män när det kommer till risk för negativ påverkan påsjälvkänsla och kroppsuppfattning. LÄS MER