Sökning: "observation inkludering exkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden observation inkludering exkludering.

  1. 1. Att återvända från ett offline fängelse till ett online samhälle : En analys av hur olika aktörer ser på och arbetar med bryggan mellan digital exkludering till digital inkludering inom svenska Kriminalvården

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felicia Dolk; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Digital inkludering; digital exkludering; utanförskap; innanförskap; digital teknik; Smart Prison; kriminalvård; säkerhet; rehabilitering; återintegrering; frigivningsförberedelse;

    Sammanfattning : Första kvartalet år 2023 var det 6098 personer som satt frihetsberövade på Kriminalvårdens anstalter runt om i Sverige. Gemensamt för dem är att de saknar tillgång till internet och annan digital teknik. Frihetsberövade är en grupp som tvingats in i ett digitalt utanförskap, till följd av straffet de avtjänar. LÄS MER

  2. 2. Social inclusion in Vietnam : - an ethnographic study of the everyday life of people withdisability in Da Nang

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Klara Westby; [2023]
    Nyckelord :ethnography; phenomenology; participant observation; social inclusion; social model; disability; social work; Danang; Vietnam; etnografi; fenomenologi; deltagande observation; social inkludering; den sociala modellen; funktionsnedsättning; socialt arbete; Danang; Vietnam;

    Sammanfattning : This essay is subject to explore the everyday life of people with disabilities [PWD] in DaNang, Vietnam. Previous research suggests that PWD are facing difficulties in most aspectsof their life, however, few studies provide the perspective of the PWD of their situation. LÄS MER

  3. 3. ”-Jag vill vara med!” : En kvalitativ studie om inkludering och exkludering i barns fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stephanie Rogebjer Hagenhed; Angelica Olsson; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; Exkludering; Förskola; Tillträdesstrategier; Försvar av lekutrymme; Observation; Intervju; Barndomsociologi;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur barn inkluderas och exkluderas i den fria leken på förskolan. Observationer av barn i den fria leken och intervjuer med förskollärare och barnskötare har genomförts för att få svar på forskningsfrågorna som handlar om hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken och varför, hur pedagoger uppfattar att barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken samt hur pedagoger arbetar för att främja inkludering/förebygga exkludering i den fria leken. LÄS MER

  4. 4. ”NEJ, DU FÅR INTE KOMMA UPP! Aldrig i livet!” : En kvalitativ studie om barns lekstrategier och relationella möten inom den fria leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Monica Edström; Isabelle Olsson Kaufeldt; [2020]
    Nyckelord :Förskola; lek; interaktion; kamratkultur; välbefinnande; Corsaro; tillträdesstrategier; uteslutningsstrategier; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie har varit att få en förståelse om barns interaktioner, i den fria leken, för att utveckla kompetensen kring kamratkulturer och därigenom kunna stötta barnens samspel. Därtill vill vi belysa hur barn använder makt, inom den existerande kamratkulturen, samt hur inkludering och exkludering påverkar barns välmående. LÄS MER

  5. 5. Barns styrning i den vuxenfria leken : Strategier för inkludering och exkludering i den vuxenfria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Jakobsson; Nicolas Carrasco Moya; [2019]
    Nyckelord :Vuxenfria leken; strategier; inkludering; exkludering; tillträdesstrategier; skyddande av interaktiva utrymmen; normer; tolkande reproduktion; etnografisk observation och barns kamratkultur.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få syn på barns strategier för inkludering och exkludering i den vuxenfria leken. Metoden som användes i studien var etnografiska observationer med fokus på situationer då barnen engagerade sig i vuxenfria lekar. LÄS MER