Sökning: "sociala händelser"

Visar resultat 31 - 35 av 274 uppsatser innehållade orden sociala händelser.

  1. 31. Kommuner i konflikt: Representationen av sociala aktörer i nyhetsrapporteringen kring tiggeriförbudet i Vellinge samt reklamfilmspublikationen i Staffanstorp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Erik Pedersen; [2021-11-04]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; sociala aktörer; medielogik; andrafiering; kommuner; politiker; invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur tidningen Sydsvenskan gått tillväga för att representera sociala aktörer, däribland politiker och människor med invandrarbakgrund, i bevakningen av två händelser med diskriminerande och eventuellt rasistiska förtecken. Analysen synliggör Sydsvenskans benägenhet till konfliktorientering, där representationen av sociala aktörer visar hur olika aktörer, inklusive politiker, positioneras mot varandra. LÄS MER

  2. 32. Penningtvätt och anti-korruption: hur hanterar banker kritiserade händelser? : En innehållsanalys av svenska bankers kommunikationshantering vid kritiserade händelser i hållbarhetsrapporter och på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amanda Lindstrand; Jessica Rydell; [2021]
    Nyckelord :sustainability report; banks; CSR; legitimacy; greenwashing; WOM; information asymmetry; social media; communication strategies; hållbarhetsrapport; banker; CSR; legitimitet; gröntvätt; WOM; informationsasymmetri; sociala medier; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Aim - The aim of this study is to examine crisis communication strategies in the banking sector on social media and in sustainability reports, linked to money laundering and anti-corruption to prevent damage at their reputation and legitimacy. Background - The growth of internet and its channels for digital communication has globally become an important tool for companies. LÄS MER

  3. 33. Organizational Structure, Communication, and Performance : Relationship to integrated management system

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik; Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Victoria Löfgren; Aivi Eklund; [2021]
    Nyckelord :Communication; Management System; Organizational Structure; Performance; Quality; Kommunikation; Kvalitet; Ledningssystem; Organisationsstruktur; Prestanda;

    Sammanfattning : The study aims to research factors that impact organizational structure, communication, performance, and if the management system has any significant ability to improve the outcome. The study is a case study of an organization where twenty-five employees were invited to participate in the survey and express how they perceive the management system. LÄS MER

  4. 34. VI OCH DOM I DENKRIMINALPOLITISKA DEBATTEN : En kritisk diskursanalys av debattartiklar av Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna 2020-2021

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martina Svartz; [2021]
    Nyckelord :kriminalpolitik; rasifiering; medborgarskap; socialkonstruktivism; diskurs; kritisk diskursanalys; neoliberalism; svensk politik; rasism; hegemoni; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Med social konstruktivismen som filosofisk ansats kan samhället förstås som format genom vårt språk och enligt Fairclough kan kommunikation aldrig betraktas som neutral. Den statsvetenskapliga forskningen frångår ofta att belysa språkets betydelse för hur komplexa sociala fenomen framställs och förstås. LÄS MER

  5. 35. Att överväga integriteten på sociala medier : En kvalitativ studie om hur den äldre generationen upplever att dataövervakning påverkar deras integritet på Facebook och hur den förhandlas

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Erika Eliasson; Rebecca Löwy; [2021]
    Nyckelord :integrity; dataveillance; target advertising; media use; elder generation; exclusion; integritet; dataövervakning; riktad reklam; medieanvändning; äldre generationen; utanförskap;

    Sammanfattning : Studien “Att överväga integriteten på sociala medier” ämnar belysa och problematisera hur den äldre generationen förhandlar med sin integritet samt hur den påverkas av dataövervakning. Uppsatsen undersöker den äldre generationen i åldrarna 60–80 år om hur de uppfattar integritet och dataövervakning på Facebook. LÄS MER