Sökning: "språkstörning och svenska som andra språk"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språkstörning och svenska som andra språk.

  1. 1. Arbetet med tvåspråkighet i förskolan- goda exempel från en språkavdelning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Catrin Andersson; [2013]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; förskola; tvåspråkighet; språkavdelning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie behandlar arbetet kring tvåspråkighet på en språkavdelning för barn i åldern 3-6 år som inte kan svenska innan de börjar. Syftet med studien är att studera hur pedagoger arbetar med andraspråksutveckling och i vilka situationer barnen själva väljer att tala på sitt modersmål respektive andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Barns berättande och återberättande : En jämförande studie mellan enspråkiga och flerspråkiga barn i Sverige

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Linnéa Thomasdotter; [2013]
    Nyckelord :language development; narratives; swedish; bilingualism; macrostructure; story grammar; microstructure; speech and language therapy; språkutveckling; narrativer; svenska; flerspråkighet; makrostruktur; story grammar; mikrostruktur; logopedi;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle blir det allt vanligare att barn växer upp med fler än ett språk i sin omgivning. Det kräver en ökad kunskap om flerspråkighet och vad som särskiljer flerspråkiga barn från enspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Perceptuell bedömning av barns avvikande klusilproduktion : Hur tolkas klusilord med avvikande voice onset time av vuxna naiva lyssnare?

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Theodor Ricklefs; Lovisa Tunedal; [2013]
    Nyckelord :voice onset time; klusiler; perceptuell bedömning; fonologisk språkstörning; könsskillnader; åldersskillnader;

    Sammanfattning : Voice onset time, VOT, är en akustisk tidsparameter som anses återspegla talmotorisk kontroll. VOT är den mest pålitliga akustiska parametern för att särskilja tonande och tonlösa klusiler. I tidigare studier har VOT-värden för svenska barn uppmätts. LÄS MER

  4. 4. Narrativ förmåga på franska och svenska : En komparativ studie om enspråkiga och simultant flerspråkiga barn

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Anne Haessig; Linda Tuvås; [2013]
    Nyckelord :logopedi; barn; flerspråkighet; tvåspråkighet; språkutveckling; språkförmåga; bedömning; narrativ; narrativer; berättarförmåga; makrostruktur; story grammar; franska; svenska; språkdominans; dominant; språk; språkstörning; enspråkig; enspråkiga; flerspråkig; flerspråkiga; tvåspråkig; tvåspråkiga;

    Sammanfattning : Idag växer var femte barn i Sverige upp med fler än ett språk i sin vardag. Flerspråkiga barn följer samma steg i sin språkutveckling som barn som växer upp med endast ett språk. LÄS MER

  5. 5. Femåringar berättar på svenska och engelska : Referensdata och jämförelse med 6- och 7-åringar

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Sara Arnoldsson; Bente Aronsson; [2013]
    Nyckelord :bilingualism; children; narratives; narrative development; story grammar; Swedish; English; MAIN; COST Action; flerspråkighet; barn; narrativer; narrativ utveckling; story grammar; svenska; engelska; MAIN; COST Action;

    Sammanfattning : År 2009 startades det europeiska forskningsprojektet COST Action IS0804 med syfte att få mer kunskap om flerspråkiga barns språkutveckling och utveckla bedömningsmaterial anpassade för flerspråkiga barn. Inom COST Action fokuserar arbetsgruppen Narrative and discourse på berättelser (narrativer) som ett sätt att bedöma språk hos barn. LÄS MER