Avancerad sökning

Visar resultat 26 - 30 av 85 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 26. Don't "just do it" – Hur användandet av stereotypiskt och icke-stereotypiskt innehåll på Instagram påverkar sportföretags image

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Melinda Bergstrand; Louise Jannerdahl; [2020]
    Nyckelord :Stereotypiskt; Icke-stereotypiskt; Instagram; Sportföretag; Porträttering; Interaktion;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker sportföretags användande av stereotypiskt och icke-stereotypiskt innehåll på Instagram. Syftet är att ta reda på hur konsumenter reagerar på olika typer av innehåll samt hur dessa uppfattningar påverkar företagets image. LÄS MER

  2. 27. Läromedel i fysik ur ett genusperspektiv : En innehållsanalys av läroböcker i fysik utifrån jämställdhet och genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Emmanuel Markatatos; [2020]
    Nyckelord :gender; high school; image analysis; physics; text analysis; textbook analysis; bildanalys; fysik; genus; gymnasiet; kön; läroboksanalys; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tre gymnasieläroböcker i fysik ur ett genusperspektiv. Syftet är attgranska hur mycket utrymme kvinnorna får i förhållande till männen och på vilket sätt manväljer att presentera rollfördelningen mellan dessa. LÄS MER

  3. 28. Mannen, myten, stereotypen : En semiotisk analys av maskulinitet i Axe reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Green; Johanna Ultege; [2020]
    Nyckelord :advertising; masculinity; norm; gender; gender order; stereotype; identity; semiotics; reklam; maskulinitet; norm; genus; könsmaktsordning; stereotyp; identitet; semiotik;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av stereotyper och hur maskulinitet framställs inom reklam. Axe är ett av de ledande varumärkena inom industrin för manliga skönhetsprodukter och är ett företag som har fått mycket kritik för att reproducera toxisk maskulinitet och sexism genom sin marknadsföring. LÄS MER

  4. 29. Småskolelärarinnor : Kvinnobild och kvinnoideal vid Värmlands läns landstings småskoleseminarium åren 1873–1933

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Moa Rosenberg; [2020]
    Nyckelord :Genus; lärarinnor; kvinnobild; kvinnoideal; utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar om kvinnan, kvinnlighet och kvinnligt lärarskap som på olika sätt uttrycks och reproduceras vid Värmlands läns landstings småskoleseminarium under perioden 1873 till 1933. Detta sker genom en kvalitativ analys av den sammanfattande historik som K.G. LÄS MER

  5. 30. "Show them what crazy can do" : En semiotisk kvalitativ studie av Nikes användning av femvertising.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rebecka Borrespång; Olivia Sundling; [2019]
    Nyckelord :femvertising; Nike; reklam; könsroller; feminism; stereotyp; semiotik;

    Sammanfattning : Den stereotypiska framställningen av kvinnor i reklam har länge präglats av sexuella och objektifierande anspelningar.  Syftet med denna studie är att undersöka hur Nike använder sig av det feministiska begreppet femvertising, som tar ställning mot den traditionella framställningen av kvinnor, i utvalda klipp från reklamfilmerna Dream Crazier och Dream With Us som båda släpptes under 2019. LÄS MER