Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 85 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Vad kvinnor vill ha: sex timmars arbetsdag : En kvantitativ studie av förhållandet mellan kön, arbetstidsomfattning och inställning till arbetstidsförkortning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Niloufar Rahimi; Mikaela Rapaport; [2022]
    Nyckelord :Arbetstidsförkortning; sex timmars arbetsdag; work-life-balance; arbete familj gränsteori.;

    Sammanfattning : Studien ämnade förklara varför svenska kvinnor i mycket högre grad än svenska män är positivt inställda till förslaget om införandet av en sex timmars arbetsdag. Då kvinnor och män har olika genomsnittliga veckoarbetstider testades om en del av könsskillnaden i frågan kunde förklaras av arbetstidsomfattning. LÄS MER

  2. 7. ”Du kanske tror jag är någon dum blattebrud från orten?” : En kvalitativ studie om hur representationen konstruerar rasifierade skillnader i tv-serien Snabba Cash

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elvira Simonius; Tengström Ellen; [2022]
    Nyckelord :Representation; racialization; stereotypes; tv-series; Snabba Cash; Representation; rasifiering; stereotyper; tv-serier; Snabba Cash;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som avsikt att belysa och problematisera hur rasifierade maktstrukturer konstrueras i representationen av olika etniska grupper i svensk populärkultur. I uppsatsen analyseras den första säsongen av tv-serien Snabba Cash producerad av Netflix Sverige år 2021, med hjälp av en narrativ analys. LÄS MER

  3. 8. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER

  4. 9. Ålder är bara en siffra, eller? : En multimodal diskursanalys om representationen av äldre kvinnor i Lindex och Cellbes reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Johansson; Cajsa Thorsson; [2022]
    Nyckelord :Multimodal discourse analysis; social sustainability; inclusion; ageism; representation; stereotypes; advertising; Lindex; Cellbes; Multimodal diskursanalys; social hållbarhet; inkludering; ålderism; representation; stereotyper; reklam; Lindex; Cellbes;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur äldre kvinnor representeras i Lindex och Cellbes reklam. Äldre får sällan synas i reklam och därmed underrepresenteras en stor del av Sveriges befolkning. Lindex och Cellbes är två svenska modeföretag som strävar efter att vara både socialt hållbara och inkluderande. LÄS MER

  5. 10. Adhd i memes

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Rosenlöf; [2022]
    Nyckelord :Kvinnor med diagnos adhd; socialsemiotik; memes; hyperverklighet; stereotyper; grupptillhörighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : Återkommande aspekter relaterade till diagnosen adhd visualiseras i memes som används för intern kommunikation i en sluten grupp på Facebook. Dessa memes är grunden för en socialsemiotisk analys som utifrån Halls beskrivning av representation, ska undersöka mottagargruppen med ett fenomenologiskt perspektiv på upplevelsen av vad de olika aspekterna innebär. LÄS MER