Sökning: "undervisning i spanska"

Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden undervisning i spanska.

  1. 21. Undervisning om ord i grundskolans moderna språk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Teresa Torrente Giménez; [2019]
    Nyckelord :moderna språk; undervisningsmetoder; ordförråd; ordinlärning; grundskolan; nybörjare; spanska; tyska;

    Sammanfattning : Framgångsrika undervisningsmodeller för att utveckla ordinlärning är direkt avhängiga av valet av metoder och framförallt hur väl lärarna lyckas anpassa dessa till eleverna. Detta, samt den ständigt pågående debatten angående det traditionella glosförhörets för- och nackdelar fick mig att ägna denna studie åt att penetrera hur ett urval lärare i moderna språk arbetar idag, vad som utmärker respektive metod och vilka faktorer som driver lärarna i en de ena eller andra riktningen. LÄS MER

  2. 22. Lärarna, låtarna och lusten : Om didaktiska musikaktiviteter i spanskundervisningen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Manuel Vidal; [2019]
    Nyckelord :Språkdidaktik; motivation; kultur; musik; sång; språk; språkundervisning; språkinlärning; spanska; moderna språk;

    Sammanfattning : En undersökning av hur lärare i spanska, åk 6-9 och gymnasiet, använder musik i sin undervisning, vilka dessa aktiviteter är och syftet med dem. Studien visar att musik och sång bl.a är gynnsam för att undervisa kultur och att musikaktiviteter har motiverande effekter.  . LÄS MER

  3. 23. Strategier för moderna språk : En kvalitativ studie om lärarnas strategier i ämnet spanska som språkval i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tania Martinsson; [2019]
    Nyckelord :spanska; undervisning; grundskolan; arbetssätt;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om lärarne strategier för moderna språk i ämnet spanska på grundskolan. Syftet är att undersöka hur lärarna uppfattar begreppet av strategier och att få information om hur de arbetar med sådana strategier under lektioner. LÄS MER

  4. 24. Subjektspronomina i spanskaundervisningen : Om tolkningen av nollsubjektsparametern i undervisningen av spanska som L2 och hur den påverkar elevernas användning av subjektspronomina samt automatisering av verbböjning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carina Olsson; [2019]
    Nyckelord :Spanish teaching; subject pronouns; null subject parameter; pro-drop language; verb conjugation.; spanskaundervisning; subjektspronomina; nollsubjektsparameter; pro-drop språk; verbböjning.;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to study whether there is a correlation between how subject pronouns are introduced in Spanish teaching and the pupils' difficulties regarding both their use and the understanding of verb conjugation. What is being investigated is: a) to what extent and in what contexts subject pronouns appear in Spanish textbooks, and b) how secondary education teachers of Spanish work with subject pronouns in the classroom. LÄS MER

  5. 25. Realia i textböcker : En undersökning av realia i textböcker i spanska för årskurs 7–9

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erik Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :realia; geography; history; music; textbooks; Spanish; education; text analysis; teaching materials; junior high school; realia; geografi; historia; musik; textböcker; spanska; undervisning; textanalys; läromedel; högstadiet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out to what extent and what frequency realia is highlighted in Spanish textbooks for year 7–9. As realia is a wide concept this study has focused on geography, history and music. LÄS MER