Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Diamanter eller empati : En studie om monetära och icke-monetärabelöningssystem inom offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

    Författare :Victoria Hjerpe Östlind; Matilda Rådström; [2020]
    Nyckelord :monetary rewards; non-monetary rewards; reward system; public service; motivation; job satisfaction; public service motivation; Two Factor Theory; Maslow s hierarchy of needs; Self determination theory; Monetära belöningar; icke-monetära belöningar; belöningssystem; offentlig sektor; motivation; arbetstillfredsställelse; public service motivation; tvåfaktorsteorin; Maslows behovstrappa; self determination theory;

    Sammanfattning : Inledning: Tidigare studier visar att det måste finnas en balans mellan monetära och icke-monetära belöningar. Då den offentliga sektorn finansieras med skattemedel är dock möjligheten till monetära belöningar begränsad vilket kan ha en påverkan på belöningssystemets balans. LÄS MER

  2. 22. Kommunernas dilemma kring avyttringar av Samhällsfastigheter : En analys av samspelet mellan det offentliga och det privata

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Olof Bergvall; Henrik von Bahr; [2020]
    Nyckelord :Public property; municipalities; privatization; demographics; ideology; moral hazard; Samhällsfastigheter; kommuner; privatisering; demografi; ideologi; moral hazard;

    Sammanfattning : Under senare år har antalet privata aktörer verksamma inom segmentet för samhällsfastigheter, en typ av fastighet där samhällsservice bedrivs, mångdubblats. Cirka 85 procent av dessa fastigheter bedöms finnas i kommunal, regional eller statlig ägo, men allt större andel förvärvas av privata aktörer. LÄS MER

  3. 23. Hur digitaliseringen förändrar ekonomernas arbetsroll : En fallstudie inom serviceförvaltningen i Stockholms kommun

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Adam Wendt; Sara Soltani; Feingold Rasmus; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Automatisering; Ekonomer; Arbetssätt; Offentlig sektor; Kommun;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: 1: Hur arbetar serviceförvaltningens ekonomiska verksamhet med digitaliseringen i Stockholms kommun? 2: Vilka framtida möjligheter och utmaningar föreligger vid digitaliseringen inom förvaltningen i uppsatsens studie? 3: Vad finns det för för- och nackdelar med arbetssättet i och med digitaliseringen inom serviceförvaltningen? Syfte: Syftet med studien är att kartlägga och analysera erfarenheter från digitaliseringen i serviceförvaltningen i Stockholms kommun, dess framtida möjligheter och utmaningar, hur serviceförvaltningens ekonomiska verksamhet arbetar med digitaliseringen samt vilka för- och nackdelar det finns. Metod: I uppsatsen användes en kvalitativ metod. LÄS MER

  4. 24. Kundperspektiv i uppföljning av insats-vård-och omsorgsboende : Ett steg närmare

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik; Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Sandra Ullén; [2020]
    Nyckelord :customer; customer perspective; Total Quality Management; puplic sector; social services; care and nursing home; Kund; kundperspektiv; Total Quality Management; offentlig sektor; socialtjänst; vård-och omsorgsboende;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur kundfokus enligt Total Quality Management kan förstärkas i socialtjänstens uppföljning av insatsen vård-och omsorgsboende. Genom kvalitativ metod har dokumentanalys och kartläggning av dokument från socialstyrelsen och tre olika kommuner genomförts för att undersöka vilka verktyg för kvalitetssäkring som används av socialtjänsten idag. LÄS MER

  5. 25. Guidelines for Designing Trustworthy AI Services in the Public Sector.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Karolina Drobotowicz; [2020]
    Nyckelord :artificial intelligence; public sector; trust; trustworthy services; transparency; guidelines; design process; citizens; artificiell intelligens; offentlig sektor; f ¨ ortroende; tillf ¨ orlitliga tj¨anster; transparens; designprocess;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence (AI) is a popular topic in different areas of the current world. Thus, it is natural that its use is considered in the public sector. AI brings many opportunities for public institutions and citizens, like more attractive, accessible and flexible services. LÄS MER