Sökning: "varumärkesstrategi och teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden varumärkesstrategi och teorier.

  1. 1. Rätt mättnad ger en lättnad : En kvalitativ studie om hur färgmättnad påverkar svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Adna Agovic; Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Color saturation; Low saturation; High saturation; Emotions; Association; Brand logo; Färgmättnad; Låg mättnad; Hög mättnad; Känslor; Association; Varumärkeslogotyp;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att globala företag kan specificera en varumärkesstrategi för att förmedla rätt bild till konsumenterna över olika kulturer. Därmed kan globala företag som befinner sig på den svenska marknaden upprätthålla rätt strategi avseende färgmättnad i dess varumärkeslogotyper för att uttrycka rätt bild hos de svenska konsumenterna. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu: En kvalitativ studie om feminism som varumärkesstrategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Inez Nyberg; Sara Odhnoff; [2019]
    Nyckelord :feminism; cultural values; brand communication; authenticity; cultural branding; postmodernism; postfeminism; social semiotics; kulturella värden; varumärkeskommunikation; autenticitet; kulturell branding; socialsemiotik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur feministiska värden i marknadsföring kan användas som en strategisk resurs för att skapa en ökad autenticitet för ett företags varumärke, och därmed bidra till forskningsfältet för strategisk kommunikation. En begränsad mängd forskning har gjorts om feminism som en autenticitetsstrategi i förhållande till varumärket. LÄS MER

  3. 3. Samspelet mellan varumärke och medarbetarnas föreställningar : En uppsats om hur Hemköps medarbetare ser på den interna varumärkeshanteringen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ulrika Sten; Gabriel De Basso; [2018]
    Nyckelord :Integrated Brand Management; internal communication; brand; internal brand strategy; coworker; loyalty; Samspel; Integrerad Brand Management; Intern kommunikation; varumärke; medarbetare; intern varumärkesstrategi; lojalitet;

    Sammanfattning : This paper observes intern branding and the relation between coworker and brand. It is a mapping study that investigates relations, variables and other factors that affect the integration between coworkers and brand, how they relate to each other. In terms of doing the study, the food chain Hemköp has participated for interviews. LÄS MER

  4. 4. Den "starka" kvinnan i mode : en kvalitativ innehållsanalys av pressmeddelanden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Linnea Tjörnevik; [2017]
    Nyckelord :feminism; postfeminism; tredje vågens feminism; den starka kvinnan; empowered; mode; kommodifiering; patriarkal hegemoni; femininitet;

    Sammanfattning : Studien som uppsatsen bygger på analyserar ett antal pressmeddelanden från danska och svenska modeveckorna under augusti 2016 samt januari 2017. Pressmeddelandena innehåller en explicit beskrivning av kvinnan som stark. LÄS MER

  5. 5. Landskrona - bättre än sitt rykte?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Persson; Victoria Sandqvist; [2015]
    Nyckelord :platsvarumärke; medial gestaltning; medborgare; varumärkesstrategi; media; strategisk kommunikation; city branding; Landskrona; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka samspelet mellan den mediala gestaltningen av en stad samt de strategier som används i försök att påverka densamma. Studien avser därmed öka kunskapen om skapandet och förmedlandet av platsvarumärken samt den strategiska kommunikationens betydelse för denna process. LÄS MER