Sökning: "EU-Charter"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade ordet EU-Charter.

  1. 16. Skatterådgivarens Informationsplikt : En proportionell begränsning av etableringsfriheten?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linnéa Janrik; [2021]
    Nyckelord :Informationsplikt; DAC-6; DAC6;

    Sammanfattning : The growing digitalization of the world’s economy and the further integration of the EU:s internal market, combined with aggressive tax schemes becoming more and more sophisticated, has caused a growing need for unionwide effort to prevent aggressive tax-panning practises. The Council Directive (EU) 208/822 often referred to as DAC-6 is but the latest step in the European Union’s ongoing work to fulfil that need. LÄS MER

  2. 17. Privacy risks caused by the Swedish Police use of IMSI-catchers in a democratic society

    Master-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Karl Martin Stawe; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : For over a decade, the Swedish government has debated the Swedish Police Authority, starting now, the Swedish Police, usage of IMSI-catchers, without finding a solution that provides a formal statute that balances crime-fighting and caring for a natural person's integrity. By IMSI-catchers, the author of this paper refers to the man-in-the-middle attack device that, among other things, can listen to SMS and phone calls in plaintext. LÄS MER

  3. 18. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Bergström; [2020]
    Nyckelord :civilrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; immaterialrätt; varumärkesrätt; yttrandefrihet; äganderätt; EKMR; EU-stadgan; varumärke; parodi; varumärkesparodi; Sverige; EU; konst; kritik; varumärkesanvändning; ideella organisationer; det utökade skyddet; anseendeskydd; private law; property law; EU law; intellectual property law; trademark law; trademark rights; freedom of speech; freedom of expression; property rights; intellectual property rights; ECHR; EU Charter; trademark; parody; trademark parody; Sweden; art; criticism; trademark use; non-profit organizations; trademark dillution; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER

  4. 19. Rätten mot självangivelse i konkurrensprocessen - En jämförelse av rätten mot självangivelse som den tillämpas i EU-domstolen respektive Europadomstolen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jesper Horndahl; [2020]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; självangivelse; self-incrimination; straffrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar frågeställningar rörande förhållandet mellan EU:s konkurrensrätt och rätten mot självangivelse. Uppsatsens syfte är att undersöka företags rätt att vara tyst när de är föremål för en konkurrensrättslig utredning. För att uppfylla syftet kommer följande två frågeställningar att ställas: 1. LÄS MER

  5. 20. Sharing is Caring : An Examination of the Essential Facilities Doctrine and its Applicability to Big Data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Hedda Berto; [2020]
    Nyckelord :Essential facilities; Competition; Big Data; Article 102 TFEU; Abuse; Dominance; European Union; Privacy; Consumer harm;

    Sammanfattning : Since the internet revolution, and with the ever-growing presence of the internet in our everyday lives, being able to control as much data as possible has become an indispensable part of any business looking to succeed on digital markets. This is where Big Data has become crucial. LÄS MER