Sökning: "Ekonomiska dimensionen"

Visar resultat 11 - 15 av 102 uppsatser innehållade orden Ekonomiska dimensionen.

  1. 11. Hållbarhetsstyrning : En kvalitativ studie av styrpaket i stora företag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Alex Forsström; Fredrik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :sustainability; management control systems; control package; stakeholder theory; corporate social responsibility; hållbarhet; styrsystem; styrpaket; intressentteori; företags samhällsansvar;

    Sammanfattning : Den ökade oron för olika miljö- och samhällsrisker i kombination medföretagsskandaler har medfört ett ökat intresse för företagens sociala ansvar. Ettsamhällsansvar har därmed blivit en ny nödvändighet för företag, där företagbland annat förväntas arbeta mot och hantera hållbarhet. LÄS MER

  2. 12. Medvetenheten om klimatfrågan bland elever i gymnasieskolan och vuxenutbildningen : En empirisk pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mattias Andersson; [2021]
    Nyckelord :climate change; environmental education; sustainable development; upper secondary school; adult education; klimatfrågan; klimatförändring; hållbar utveckling; miljöundervisning; gymnasieskolan; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : The purpose is to study, in a pilot survey, the consciousness of climate change among pupils in secondary school and in adult education. These are the research questions: - What consciousness of climate change do the pupils have? - What are the differences in respect of climate change consciousness between men and women, pupils in adult education and in upper secondary school and pupils in pre-university programmes and in vocational programmes? ”Climate Change Consciousness” is constructed as a concept consisting of ecological, social and economic dimension as well as the components knowledge, attitudes and behaviour. LÄS MER

  3. 13. Hållbar utveckling i samhällsorienterade ämnenEn historisk överblick av hållbar utvecklings tre dimensioner i läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; samhällsorienterade ämnen; samhällskunskap; läroplanstyper; utbildningsfunktioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre dimensioner av hållbar utveckling: social, ekonomisk och miljömässig framträder i kursplaner för samhällsorienterade ämnen i läroplaner från 1969 till 2011. Vidare syftar studien till att undersöka vilka utbildningsteoretiska mönster som framträder i de tre dimensionerna av hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 14. CSR i tider av Covid-19-pandemin : En kvantitativ studie om Covid-19-pandeminspåverkan på svenska börsbolags CSR-aktiviteter

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Joel Mattsson; Ellinor Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Covid-19-pandemic; content analysis; Corporate Social Responsibility; CSR; Covid-19-pandemin; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Titel: CSR i tider av Covid-19-pandemin - En kvantitativ studie om Covid19-pandemins påverkan på svenska börsbolags CSR-aktiviteter Författare: Ellinor Gustafsson och Joel Mattsson Handledare: Torbjörn Tagesson Nyckelord: Corporate Social Responsibility, CSR, Covid-19-pandemin,innehållsanalys Bakgrund: Covid-19-pandemin hade sin startpunkt år 2020 och är en kris som påverkat enskilda individer, samhällen och företag. I tidigare studierges ingen entydig indikation om hur företags CSR-aktiviteter påverkasav oförutsedda, ej företagsspecifika kriser. LÄS MER

  5. 15. Hållbar utveckling med fokus på mat- ur förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Pettersson; Karolina Carlson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; ekologiska dimensionen; sociala dimensionen; ekonomiska dimensionen; förskola; odling; mat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna arbetar med hållbar utvecklingmed fokus på mat i förskolan samt hur de hanterar de etiska dilemman som kan uppkomma idessa situationer. En kvalitativ metodansats användes i studien där vi genomförde femstycken halvstrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER