Sökning: "Förändringsprocesser"

Visar resultat 16 - 20 av 312 uppsatser innehållade ordet Förändringsprocesser.

  1. 16. Kris, kaos och kommunikation : En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Alva Trygg; Frida Svensson; [2023]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intern kriskommunikation; Extern kriskommunikation; Teoretisk krishantering; Praktisk krishantering; Svenska livsmedelsföretag; Inflation.;

    Sammanfattning : Titel: Kris, Kaos och Kommunikation - En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer Författare: Frida Svensson och Alva Trygg Handledare: Réka Andersson Bakgrund: Krissituationer går att kategoriseras in som så kallade vanliga eller ovanliga förändringsprocesser. Ovanliga förändringar uppstår från faktorer som inte går att förutspå, som den rådande ekonomiska kris som är aktiv i samhället idag. LÄS MER

  2. 17. Att växa med Lean : En fallstudie av utvecklingen av Lean under en längre period i en organisation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Manahel Ayoub; Sjöholm Hilda; [2023]
    Nyckelord :Lean; institutional theory; implementation; development; adaptation; financial management; critical factors; Timeline; Scania; SPS; Lean tools; Kaizen; Jidoka; Heijunka; Genchi Genbutsu; Lean; institutionell teori; implementering; utveckling; anpassning; ekonomistyrning; kritiska faktorer; Tidslinje; Scania; SPS; Lean-verktyg; Kaizen; Jidoka; Heijunka; Genchi Genbutsu;

    Sammanfattning : Titel: Att växa med Lean Bakgrund:  Lean är en metod för verksamhetsstyrning som syftar till att minska slöseri i form av tid och och kostnader samt förbättra effektiviteten i organisationen. Från dess att Lean introducerades av Toyota på 1950-talet har Lean diskuterats utifrån olika perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Lärare och skolutveckling : Att vara en del av en skolas utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Margareta Winberg; [2023]
    Nyckelord :skolutveckling; skolförbättring; förändringsprocesser; school development; professional learning;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) ger ett tydligt uppdrag till alla verksamma lärare att ta ansvar för skolans utveckling. Tidigare forskning visar hur olika förändringsprocesser kan förstås, där finns även beskrivet vilka faktorer som gynnar ett utvecklingsarbete och vad som leder till varaktig förändring och därmed även påverkar elevers måluppfyllelse i positiv riktning. LÄS MER

  4. 19. Att navigera genom känsliga förändringsprocesser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Fanny Andersson; Caroline Hermansson Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Varsel; förändringsarbete; förändringskommunikation; meningsskapande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från att behandla varsel om uppsägning som en organisationsförändring och undersöker hur medarbetares meningsskapande påverkas av ledningens kommunikationsstrategi. Studiens syfte är att undersöka hur förändringskommunikation från företagsledningen i samband med varsel om uppsägning upplevs av medarbetare. LÄS MER

  5. 20. Inre drivkrafter för skolutveckling : En formativ intervention med hälsofrämjande inslag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lilyana Thorsager; [2023]
    Nyckelord :activity theory; CHAT; formative intervention; transformative agency; double stimulation; school development; health promotion; salutogenic perspective; sense of coherence; SOC; process management; aktivitetsteori; CHAT; formativ intervention; transformativt agentskap; dubbel stimulering; skolutveckling; hälsopromotion; salutogent perspektiv; känsla av sammanhang; KASAM; processledning;

    Sammanfattning : The study examines how a small-scale formative intervention and concepts from both activity theory and salutogenic perspective can be used to support teachers' transformative agency and school development work. The research questions have focused on capacity for change, sense of coherence (SOC) and the significance of local conditions for change initiatives. LÄS MER