Sökning: "IKEA corporate culture"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden IKEA corporate culture.

  1. 1. Relationer mellan styrsystem på IKEA : En studie om företagskulturens relation med den cybernetiska och administrativa styrningen utifrån ett ledar- och medarbetarperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Sunita Walizai; Thilde Lund; [2023]
    Nyckelord :Organizational culture; cybernetic control; administrative control; management control systems; communicating organizational culture; cultural control; organizational structure; policies and procedures; budget; financial measurement systems; non-financial measurement systems; hybrid measurement systems and management control package.; Företagskultur; cybernetisk styrning; administrativ styrning; styrsystem; förmedling av företagskultur; kulturstyrning; organisationsstruktur; policyer och tillvägagångssätt; budget; finansiella mätsystem; icke finansiella mätsystem; hybridmätsystem och styrpaket.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Traditionellt sett förknippas ekonomistyrning med den formella styrningen och mycket fokus har därmed lagts på den formella styrningen. Eftersom företag idag påverkas av kultur på olika sätt, kan den formella styrningen kompletteras med den informella styrningen. LÄS MER

  2. 2. Vad hade Ingvar gjort? : En kvalitativ studie om svenska IKEA-bolags kulturstyrning vid distansarbete.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jesper Selskog; Joakim Valfridsson; [2022]
    Nyckelord :IKEA; corporate culture; cultural management; telecommuting; management control; Covid-19; management accounting; IKEA; Företagskultur; Kulturstyrning; Ekonomistyrning; Verksamhetsstyrning; Covid-19; Distansarbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företagskultur är de trossystem, normer, värderingar och underliggande antaganden vars syfte är att bidra till en målkonkgruens inom organisationen. Litteraturen talar således för vikten av kulturstyrning, det framgick dock att det fanns en brist på studier kring hur företag aktivt styr sin företagskultur vid distansarbete. LÄS MER

  3. 3. Barriärer vid implementering av en cirkulär affärsmodell. : En fallstudie av ett IKEA-varuhus i Mellansverige.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Nora Gustafsson; Elin Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Circular economy; circular business model; CSR; innovation; communication; corporate culture; green consumer.; Cirkulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; CSR; innovation; kommunikation; företagskultur; grön konsument.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att bidra med kunskap kring de svårigheter och de barriärer som föreligger vid en implementering av en cirkulär affärsmodell. Studien utgår från ett företagsperspektiv, vilket även kompletterats med ett kundperspektiv för att skapa ett holistiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Perceptions of Organizational Culture among Retail Workers A qualitative study of the corporate culture at IKEA

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Markus Landén; Mikael Riltoft; [2018-07-03]
    Nyckelord :Employee loyalty; Employee retention; Lower level employees; Organizational culture; Perception of culture; Retail work;

    Sammanfattning : This study investigates how lower level employees in retail companies perceive attempts by management to create and maintain a robust corporate culture. In addition, the study explores how those perceptions influence workers’ inclination to remain with, leave or advance within the company. LÄS MER

  5. 5. Starka styrmedel - en studie om relationen mellan arbetsgivarvarumärke och medarbetarnas organisationsidentitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mathilde Åslund; Rebecca Oldfield; [2018]
    Nyckelord :Organizational identity; Employer brand; Employee; Corporate brand; Control mechanism; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract Title: Strong control mechanisms - a study of the relationship between employer brand and employee organization identity Seminar date: 2018-01-12 Course: FEKH29, Business Administration: Degree Project in Marketing, Undergraduate level, 15 University Credits Points (UPC or ECTS‐cr) Authors: Rebecca Oldfield, Mathilde Åslund Advisor: Jon Bertilsson Keywords: Organizational identity, employer brand, employee, corporate brand and control mechanism Purpose: The purpose of the thesis is to open up for an increased understanding of the concept of employer brand by examining its relationship with the employee's organizational identity with a qualitative approach and starting point in theories regarding brands and organizational culture. Methodology: The thesis is a qualitative study with a hermeneutical phenomenological approach. LÄS MER