Sökning: "Negative social influence"

Visar resultat 1 - 5 av 751 uppsatser innehållade orden Negative social influence.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier och självförtroende : Hur användandet av sociala medier samverkar med upplevt självförtroende

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Louise Forsberg; Matilda Ohlsson; [2024]
    Nyckelord :Social media; self-confidence; well-being; SOM-2015; nationwide; Sociala medier; självförtroende; välbefinnande; SOM-2015; rikstäckande;

    Sammanfattning : Bakgrund. Närvaron på sociala medier är hög bland Sveriges befolkning och tidigare forskning tyder på att intensiv användning kan ha en negativ effekt på välbefinnandet, samtidigt har självförtroende visat sig vara en viktig faktor för individens välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Hjälper eller stjälper socialsekreterares inställningar till samverkan med polis det praktiska samarbetet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Elsa Dahlgren; Emilia Glanz; [2024]
    Nyckelord :social services; police; gang crime; attitudes; collaboration; youth and children; Social Sciences;

    Sammanfattning : Gang crime, firearm violence, and the recruitment of children and youth have become increasingly visible in Sweden. Given the awareness of the negative impact of gang crime on society, it is of the utmost importance to address the issues it entails. LÄS MER

  4. 4. Att vara äkta eller sälja sig för pengar : Föreställningar om artisters autenticitet i samband med reklamsamarbeten med externa varumärken

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lina Kerrouchi; Julia Jakobsson; [2024]
    Nyckelord :Authenticity; artists; music; influencer; influencer marketing; advertising; celebrity endorsement; qualitative interviews; focus groups; Autenticitet; artist; musik; influencer; influencer marketing; marknadsföring; kändissamarbeten; kvalitativa intervjuer; fokusgrupper;

    Sammanfattning : For decades authenticity has been of great interest in media and communication research. With this study, we aim to contribute to the research with a new perspective where authenticity is examined in artists who use influencer marketing on social media. LÄS MER

  5. 5. Sociatjänsten som professionell destination : En intervjustudie om socionomstudenters inställning till socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Fiddeli Wihlborg; Minda Forsblom; [2024]
    Nyckelord :attitudes; employment; general public; media coverage; perception; social services; social work students; working conditions;

    Sammanfattning : The social services in Sweden currently face significant issues regarding recruitment and layoffs. A substantial portion of the public debate and media coverage casts a negative light on social services. The aim of this study is to examine the attitudes of future social workers towards social services as an employer. LÄS MER