Sökning: "Total quality management TQM"

Visar resultat 16 - 20 av 99 uppsatser innehållade orden Total quality management TQM.

  1. 16. Hur kan det systematiska kvalitetsarbetet förbättras? : En fallstudie av barn- och utbildningsförvaltningens kvalitetsarbete i en kommun

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Lis Ryberg; [2020]
    Nyckelord :bottom-up; commited leadership; long-term view; participation; school; school law; systematic quality work; topdown; total quality management TQM ; bottom-up; delaktighet; engagerat ledarskap; långsiktighet; offensiv kvalitetsutveckling; skollag; skolväsendet; systematiskt kvalitetsarbete; top-down;

    Sammanfattning : A case study has been conducted in a municipal child and educationadministration. The aim was to develop a management system for thesystematic quality work at an overall level and identify what isimportant to think about to make the system work in theorganization. LÄS MER

  2. 17. ”De ska kunna tacka även för ett nej” : En kommuns förbättringsresa för ökad kundnöjdhet och NKI - Nöjd Kund Index för bygglov

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Alexandra Svanberg Havik; [2020]
    Nyckelord :Quality management; Trust Based Governance and Management; Total Quality Management; TQM; Satisfied Customer Index; Kvalitets- och verksamhetsutveckling; Tillitsbaserad styrning och ledning; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen; Nöjd Kund Index; NKI;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utforska initiativ som ökar kundnöjdheten i en kommunal verksamhet. En kommun, Helsingborg, som lyckats väl i att utveckla en hög kundnöjdhet i den nationella undersökningen Nöjd Kund Index inom myndighetsområdet bygglov har studerats. LÄS MER

  3. 18. Kundperspektiv i uppföljning av insats-vård-och omsorgsboende : Ett steg närmare

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik; Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Sandra Ullén; [2020]
    Nyckelord :customer; customer perspective; Total Quality Management; puplic sector; social services; care and nursing home; Kund; kundperspektiv; Total Quality Management; offentlig sektor; socialtjänst; vård-och omsorgsboende;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur kundfokus enligt Total Quality Management kan förstärkas i socialtjänstens uppföljning av insatsen vård-och omsorgsboende. Genom kvalitativ metod har dokumentanalys och kartläggning av dokument från socialstyrelsen och tre olika kommuner genomförts för att undersöka vilka verktyg för kvalitetssäkring som används av socialtjänsten idag. LÄS MER

  4. 19. Undersökning av stöd för värderingar, vid arbete med ständiga förbättringar av processer, viktiga för offensiv kvalitetsutveckling : En studie ur ett kvalitetsledningsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Camilla Hellman Edman; [2020]
    Nyckelord :Continuous improvements; Kaizen; Values; Total Quality Management TQM ; Quality control; Process control; PDCA; Continuous improvements; Kaizen; Values; Total Quality Management TQM ; Quality control; Process control; PDCA;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har fördjupat sig inom två områden inom kvalitetsledning. Det första området är ”ständiga förbättringar av processer”. Den andra är en ”mjuk sida” av kvalitetsledning, värderingarna.En enkät har tagits fram som ska kunna mäta stöd för olika värderingar. LÄS MER

  5. 20. Och det är motivationen i en, tror jag, som tänds av att man faktiskt gör saker gemensamt : En grundad teori om medarbetares perspektiv på delaktighet i förbättringsarbete inom grundskola

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Mia Wilander; [2020]
    Nyckelord :participation in improvement; improvement; employee participation; continuous improvement; resistance to change; PDCA; TQM; Total Quality Management; teamwork; cooperation; school; compulsory school; peer pressure; internal customer satisfaction; personality trait; feedback; organizational change; organizational culture; delaktighet i förbättring; förbättring; medarbetares delaktighet; ständiga förbättringar; förändringsmotstånd; PDCA; TQM; Total Quality Management; teamwork; samarbete; skola; grundskola; grupptryck; intern kundtillfredsställelse; personlighetsdrag; återkoppling; organisationsförändring; organisationskultur;

    Sammanfattning : Kring grundskolemedarbetares delaktighet förbättringsarbete är forskningslandskapet tunt, speciellt beträffande studier där forskningsförfarande som förutsättningslöst tillåter multivetenskapliga fynd, praktiserats. För att fylla det gapet har Grundad Teori använts med intervjuer, fokusgruppsintervjuer och observationer för att uppnå studiens syfte, som var att förutsättningslöst, ur ett medarbetarperspektiv, bidra med ny teoribildning kring medarbetares delaktighet i förbättringsarbete inom grundskola. LÄS MER