Sökning: "after school care"

Visar resultat 6 - 10 av 144 uppsatser innehållade orden after school care.

  1. 6. Samverkan - ett samarbete på olika vilkor. : En vetenskaplig essä om samverkan i grundskolan mellan fritidshemslärare och klasslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Orhan Anar; Sofia Mårdh; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; curriculum; after-school care teachers; classroom teachers; power; loyalty; loyalty conflict; hierarchy; samverkan; styrdokument; fritidslärare; klasslärare; makt; lojalitet; lojalitetskonflikt; hierarki;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att skapa en bredare och djupare förståelse kring problematiken med samverkan mellan fritidshemslärare och klasslärare. I läroplanen finns brister om vad samverkan ska innehålla och hur den bör utformas och vår gemensamma uppfattning är att det fortfarande finns brister i hur arbetet med samverkan sker. LÄS MER

  2. 7. Strategier och metoder för inkludering av elever med NPF i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fredrik Jonsson; Adrian Kurberg; [2023]
    Nyckelord :Leisure-time center; inclusion; leisure-time teachers; childhood sociology; neuropsychiatric disability.; Fritidshem; inkludering; lärare i fritidshem; barndomssociologi; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur personal i fritidshem utformar undervisningen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För att kunna förstå varför undervisningen utformas på ett visst sätt används ett barndomssociologiskt perspektiv där vår syn placeras på eleverna och sätter deras villkor i centrum. LÄS MER

  3. 8. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER

  4. 9. Ett möte som kräver handling : Skolsköterskors upplevelser av att möta barn där farhågor finns att barnet far illa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Marie Skogefors; Carolina Sällström; [2023]
    Nyckelord :School nurse; Experience; Child Abuse; Student Health; Nursing Care; Cooperation; Skolsköterska; Upplevelse; Erfarenhet; Barn som far illa; Elevhälsa; Omvårdnad; Samverkan;

    Sammanfattning : Barn som far illa är ett globalt folkhälsoproblem där barn orsakas kroppskada, lidande, vanmakt eller sjukdom vilket ger konsekvenser för barnet både kortsiktigt och långsiktigt. Att växa upp i trygghet är en rättighet för alla barn. LÄS MER

  5. 10. Vara kvinna som barn – en kvalitativ intervjustudie om unga kvinnor med endometrios och deras upplevelser av kontakten med vården som barn

    L3-uppsats, Lunds universitet/Läkarutbildningen

    Författare :Malin Welltén; Maria Bogg Ekwall; [2022]
    Nyckelord :endometrios; barn; upplevelse av vård; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Endometriosis is an inflammatory disease where endometrium grows outside the uterus. It affects 10 percent of women, most presenting with symptoms during adolescence. The median age for diagnosis is 37 y/o, despite the early onset. Diagnosing endometriosis is difficult in children, and adolescents with endometriosis is an area in need of research. LÄS MER