Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Arbetsmotivation kopplat till kön och arbetsmarknadssektor : En kvantitativ studie om inre och yttre arbetsmotivation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johanna Karlsson; Isabel Sigfridsson Perea; [2024]
    Nyckelord :work motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; gender; public sector; private sector; self-determination theory; WEIMS; arbetsmotivation; inre motivation; yttre motivation; kön; offentlig sektor; privat sektor; självbestämmandeteorin; WEIMS;

    Sammanfattning : Motivation har beskrivits som en viktig faktor för välbefinnande och prestation i arbetet. Därmed har det för arbetsgivare blivit allt högre prioriterat att beakta och synliggöra det som motiverar anställda att arbeta. LÄS MER

  2. 2. När två världar möts - En analys av säkerhetsskyddslagstiftningens konsekvenser på arbetsrätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Elin Hammander Nordin; Elin Lundgren; [2024]
    Nyckelord :Grundläggande rättigheter; säkerhetsskydd; säkerhetsprövning; besvärsinstans; antagningsrätt; omplacering; uppsägning; avsked.; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Till följd av digitalisering och samhällsutveckling har hotbilden mot Sveriges säkerhet utvecklats och blivit mer komplex under de senaste 30 åren. Idag finns säkerhetskänslig verksamhet i både privat sektor och offentlig sektor. Detta medför att högre krav ställs på skyddet mot Sveriges säkerhet. LÄS MER

  3. 3. Att leda både här och där : Chefers hantering av paradoxer i det hybrida arbetslivet

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Martina Bruzelius; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; flexible work; teleworking; activity-based working; ABW; COVID-19; post-pandemic; Hybridarbete; flexibla arbetssätt; flexibelt arbete; distansarbete; aktivitetsbaserat arbetssätt; ABW; COVID-19; post-pandemi;

    Sammanfattning : Distansarbetet under COVID-19-pandemin påskyndade den digitala transformeringen av arbetslivet och förskjutningen mot ökat hybridarbete. När arbete på heltid på ett fysiskt kontor utmanas som norm kan yteffektiviserande och flexibla kontorslösningar, t.ex. aktivitetsbaserat arbetssätt, bli mer attraktiva för arbetsgivare. LÄS MER

  4. 4. Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Charlie Björklund; Karl Odebäck; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; brand building; attracting staff; retaining staff; organizational culture; work environment; Employer branding; varumärkesbyggnad; attrahera personal; bibehålla personal; organisationskultur; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. LÄS MER

  5. 5. Kommunikatören – relationsbyggare, problemlösare och historieberättare som ska kunna översätta siffror till berättelser : En diskursanalytisk studie av språkliga konstruktioner i platsannonser för kommunikatörer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Dzaferovic-Igracev; [2023]
    Nyckelord :diskursteori; språk; kommunikatörer; yrkesroller; platsannonser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur språkliga konstruktioner av kommunikatören i platsannonser ser ut och om det går att identifiera flera konstruktioner, samt om det finns skillnader mellan kommunikatörkonstruktioner i privat och offentlig sektor. Studien är utförd med diskursanalytiska medel med inriktning diskursteori för att finna språkliga strukturer i annonserna som konstituerar en eller flera kommunikatörsidentiteter. LÄS MER