Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  2. 2. "Det är inte säkert att det är på det bästa sättet" : En kvalitativ studie om socialarbetares uppfattningar och åsikter om den svenska narkotikapolitiken

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Helle Bones; Julia Malinowski; [2023]
    Nyckelord :drug policy; opinions; social workers; narkotikapolitik; åsikter; socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka socialarbetares uppfattningar om Sveriges narkotikapolitik och dess inverkan på det sociala arbetets praktik. De teoretiska utgångspunkterna för studien var stämplingsteorin samt socialkonstruktionismen utifrån den hermeneutiska forskningsansatsen. LÄS MER

  3. 3. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Suveränen & Allmänviljan : Hobbes & Rousseau om politiskt deltagande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Jönsson; [2022]
    Nyckelord :idéanalys; idéhistoria; Jean-Jacques Rousseau; Thomas Hobbes; politisk filosofi;

    Sammanfattning : Debatterna om Hobbes och Rousseaus politiska ståndpunkter är långvariga och välpublicerade. Min ambition i denna mylla har varit att koncentrera mig på en fixerad och konstitutiv fråga, nämligen hur deltagande respektive författare tyckte att folket borde vara i fattandet av politiska beslut - sådana svaren formuleras i Leviathan och The Social Contract. LÄS MER

  5. 5. Konkurrensförhållandet mellan kultur och ekonomi : En idéhistorisk analys av spänningsförhållandet mellan kultur och ekonomi i svenska kulturpolitiska dokument

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Markus Helmersson; [2021]
    Nyckelord :Culture; economics; history of ideas; intellectual history; history; Sweden; hermeneutics; semiotic discourse analysis; discourse theory; discourse analysis; politics; cultural studies; Kultur; ekonomi; kulturpolitik; idéhistoria; historia; Sverige; hermeneutik; semiotisk diskursteori; diskursanalys; politik; kulturstudier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera två för Sverige betydelsefulla kulturpolitiska styrdokument, för att analysera hur relationen mellan kultur och ekonomi gestaltas i respektive diskurs. Genom att jämföra 1970-talets med det tidiga 2000-talets kulturpolitik, med de kulturella och ekonomiska begreppens historiska utveckling från senmedeltiden och framåt, förklaras det spända förhållandet mellan kultur och ekonomi. LÄS MER