Sökning: "innehållsanalys och politik"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade orden innehållsanalys och politik.

  1. 1. “Och så, mer politik” En kvantitativ innehållsanalys av Rapports och TV4Nyheternas valbevakning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hannah Zemack; Hannah Andersson; [2023-03-10]
    Nyckelord :News evaluation; framing theory; news broadcasts; election monitoring; psephology; politics; public opinion; quantitative content analysis; Nyhetsvärdering; gestaltningsteorin; nyhetssändningar; valbevakning; valforskning; politik; publikens opinion; kvantitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Abstract Title: “Och så, mer politik” Authors: Hannah Zemack and Hannah Andersson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Marina Ghersetti The aim of our study is to examine to what extent the media reports about the political matters and how this reporting looks during the swedish election 2022. Specifically how the news programs Rapport and TV4Nyheterna reported during a Swedish election. LÄS MER

  2. 2. Lågstadieelevers uppfattningar om och attityder till klimatförändringar och hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Hellgren; Lina Johansson; Erika Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :klimatförändringar; hållbar utveckling; lågstadieelever; uppfattning; attityd; erfarenhet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar och attityder elever i årskurs 3 har gällande klimatförändringar och hållbar utveckling, för att därigenom ge en inblick i elevers förkunskaper om ämnet. Studiens frågeställning lyder: Vilka uppfattningar och attityder uttrycker elever i lågstadiet om klimatförändringar och hållbar utveckling? Fokusgruppsintervjuer med totalt tolv elever utgör grunden för studiens empiri. LÄS MER

  3. 3. The Influence of Pricing Strategy on the Growth of SMEs : A Case Study in Liberia

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Dewah Netta Jackson; Ohabuike Joshua Ajuro; [2023]
    Nyckelord :Pricing; Influencing of pricing strategy; SMEs growth; Liberia;

    Sammanfattning : Small and Medium Enterprises (SMEs) play a crucial role in the economic development of any nation. However, due to various challenges, including government policies, cost of production, competition, and market demand, SMEs often struggle to survive and grow. Pricing strategy is one of the critical factors determining SMEs' success. LÄS MER

  4. 4. "Hela stadsdelen måste rivas" - Politikers (re)produktion av segregation i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Beatrice Almroth; [2023]
    Nyckelord :segregation; etnicitet; svenskhet; makt; media; politik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att analysera hur politiker beskriver Göteborgs problem med segregation på ett sätt som kan producera och reproducera maktstrukturer. Undersökningen har en socialkonstruktivistisk ansats och utför en tematisk innehållsanalys på artiklar skrivna av politiker om Göteborgs segregation. LÄS MER

  5. 5. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER