Sökning: "kläder mode identitet"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden kläder mode identitet.
1. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER
2. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER
3. "Som mamma betalar påverkar det mina kläder" : En uppsats om svenska ungdomars identitetsbildning genom mode och hur de påverkas i relation till sina kläder
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskapSammanfattning : This paper takes a closer look at a Swedish group of teenagers' usage of fashion in their identity development in an effort to contribute to the understanding of fashion usage in youth culture. By involving them in discussions and interviews, and basing it in theory this paper comes to a somewhat understanding in how phenomena such as religion, gender identity, and celebrity influence the way Swedish youth use clothes and influence their sense of self. LÄS MER
4. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER
5. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil
Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER