Sökning: "kompletterande svenskundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kompletterande svenskundervisning.

  1. 1. Människan och litteraturen : En undersökning av skönlitteraturs potential till estetisk anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isak Olsson; [2023]
    Nyckelord :grundskola; gymnasieskola; skönlitteratur; estetisk läsning; estetisk anknytning; elever; litteraturundervisning; svenskundervisning; bokval; läsupplevelse; barn och unga; fantasi; kreativitet; läslust; svenska; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att belysa olika sätt genom vilka läsare kan skapa en potentiell anknytning till skönlitteratur. I fokus ligger den estetiska och förtrollande upplevelse som litterära verk kan erbjuda när läsningen går bortom det analytiska målet, vilket dominerar styrdokumentens syn på litteraturens användning i skolans klassrum. LÄS MER

  2. 2. Skriftlig språkutveckling i svenska hos ungdomar som är födda och bosatta i utlandet med engelska och svenska som L1. En frekvensanalysstudie

    Master-uppsats,

    Författare :Regina Harkin; [2022-12-05]
    Nyckelord :skriftlig språkutveckling; frekvensanalys; heritage language; kompletterande svenskundervisning i utlandet; svenska som andraspråk; transfer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att med s. k. frekvensanalys undersöka på vilket sätt två elevers skriftliga språk i svenska utvecklades under en period på två år och fem månader. LÄS MER

  3. 3. ”Vi kunde nästan inte ens uttala ordet entreprenöriellt lärande” : En kvalitativ intervjustudie om hur uppdraget att främja entreprenörskap uppfattas och realiseras inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hellberg Lisela; [2022]
    Nyckelord :Entreprenörskap; entreprenöriellt lärande; undervisning; svenskämnet; svenskämneskonstruktioner;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur uppdraget att främja entreprenörskap kan realiseras inom svenskämnets konstruktioner. Syftet är även att öka kunskapen om svensklärares uppfattning och erfarenhet av uppdraget i relation till svenskundervisning. LÄS MER

  4. 4. Yeah, like jesters. Att språka sig fram till förståelse : Flerspråkiga gymnasielevers användning av sina språkliga resurser i smågruppssamtal

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Regina Harkin; [2019]
    Nyckelord :translanguaging; interaktion; kompletterande svenskundervisning; arvsspråkstalare; språkanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka flerspråkiga gymnasieelevers interaktion och användning av sina språkliga resurser i grupparbeten om texter på svenska. Eleverna var mellan 15 och 18 år och deltog i kompletterande svenskundervisning i utlandet. LÄS MER

  5. 5. Med en fot i varje värld - en studie av medie- och informationskunnighet inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viola Sten; [2015]
    Nyckelord :Critical literacy; Demokrati; Digital utveckling; Kommunikation; Kunskap; Källkritik; Lärande; Media; Medie- och informationskunnighet MIK ; Multimodalitet; New Literacy Studies NLS ; Normkritik; Pedagogik; Språkutveckling; Svenskämnet;

    Sammanfattning : I dagens medielandskap lever många människor en stor del av sitt liv genom digitala medier, något som även påverkar skolvärlden. Denna studie undersöker den digitala utvecklingen i relation till lärarrollen och svenskämnet. LÄS MER