Sökning: "kriskommunikation organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden kriskommunikation organisation.

  1. 1. I förtroendekrisens skottlinje : En experimentell studie om krismeddelanden från influencers och organisationer och deras effekt på mottagarnas upplevda förtroende

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Fransson; Ebba Sandberg; [2024]
    Nyckelord :crisis communication; trust; influencers; organizations; crisis of trust; experiment; kriskommunikation; förtroende; influencers; organisationer; förtroendekris; experiment;

    Sammanfattning : "The best way to manage a crisis is to prevent one" (Coombs, 2019, p.19). A statement that in its simplicity is extremely powerful. However, today's digitalized society has contributed to the rapid dissemination of information and scrutiny of content that has complicated the management of crises. LÄS MER

  2. 2. Hantering av elkrisen. En kvalitativ studie om ledningens krishantering och kriskommunikationen under den rådande elkrisen i svenska elföretag.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Ahlm; Pavel Dan; [2023-02-16]
    Nyckelord :kris; krishantering; kristeam; risk; kriskommunikation; extern kommunikation; intern kommunikation;

    Sammanfattning : Företag och organisationer har genom alla tider behövt utstå, hantera och överleva diverse olika kriser. Den senaste tiden har världen återigen befunnit sig i en tid av ovisshet i och med den rådande elkrisen som brutit ut i Europa vilket har fått stora konsekvenser för den svenska elmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Kris, kaos och kommunikation : En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Alva Trygg; Frida Svensson; [2023]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intern kriskommunikation; Extern kriskommunikation; Teoretisk krishantering; Praktisk krishantering; Svenska livsmedelsföretag; Inflation.;

    Sammanfattning : Titel: Kris, Kaos och Kommunikation - En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer Författare: Frida Svensson och Alva Trygg Handledare: Réka Andersson Bakgrund: Krissituationer går att kategoriseras in som så kallade vanliga eller ovanliga förändringsprocesser. Ovanliga förändringar uppstår från faktorer som inte går att förutspå, som den rådande ekonomiska kris som är aktiv i samhället idag. LÄS MER

  4. 4. “Det finns en strejkkultur hos SAS” : En kvalitativ innehållsanalys av SAS kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Palmén; Malin Jansson; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Scandinavia pilots’ unions; Kriskommunikation; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Skandinaviska pilotföreningarna;

    Sammanfattning : Denna studie är ämnad att undersöka hur SAS utformat deras kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022. De både strejkerna bröt ut som en konsekvens av brutna förhandlingar mellan SAS och skandinaviska pilotföreningarna. LÄS MER

  5. 5. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER