Sökning: "kvalitativ metod fokusgrupp"

Visar resultat 26 - 30 av 155 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod fokusgrupp.

  1. 26. "Det man ska lära i skolan är svårt, så det ska vara lätt att vara i skolan" : En studie om hur grundlärare i årskurs f-3 kan anpassa både undervisning och lärmiljö för att bidra till ökad läsförståelseförmåga hos elever med autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Micaela Annas; Carolina Järlstam; [2021]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; reading; reading comprehension; adaptations; learning environment; autism; autismspektrumtillstånd; läsning; läsförståelse; anpassningar; lärandemiljö;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with increased knowledge about how teaching and learning environment can be designed to increase the conditions for children with autism to achieve the knowledge requirements for reading comprehension in Swedish grade 3, by examining how some elementary teachers describe that they adapt method and environment for students with autism. Theoretical framework consists of Rogoff's socio-cultural theory that all learning can be analyzed through three different lenses: the cultural, the interpersonal and the individual, which together provide a holistic view of learning. LÄS MER

  2. 27. Hör varumärken hemma på Clubhouse? En kvalitativ studie om realtidsbaserad varumärkeskommunikation på ett ljudbaserat socialt nätverk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lovisa Liljeberg; Emma Lagerqvist; [2021]
    Nyckelord :varumärkeskommunikation; sociala nätverk; ambassadörsskap; relationsbyggande; varumärkesengagemang; storytelling; social acceleration; Social Sciences;

    Sammanfattning : Do brands belong on Clubhouse? This study aims to provide an understanding of how organizations can use the new social network Clubhouse in their brand communication. In order to answer our research questions a combined qualitative method was applied, consisting of qualitative interviews, netnographic observations and a virtual focus group. LÄS MER

  3. 28. Exkludering : Hur förebygger vi det?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Andersson; Nour Nazir; [2021]
    Nyckelord :inkludering; exkludering; förskola; pedagog; barn; unicitet;

    Sammanfattning : Inledning Vi har valt att utföra en studie kring begreppet exkludering. Efter noggrann litteraturgenomgång har vi insett att begreppet ’exkludering’ ofta samverkar med begreppet ’inkludering’. Läroplanen (Lpfö 18, s. LÄS MER

  4. 29. DÖDEN OCH ARBETSPLATSEN - En kvalitativ sociologisk studie om att förstå arbetssituationen för en sörjande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ingrid Orsén; Håkan Robinson; [2020-08-18]
    Nyckelord :arbete; sociologi; sörja; stöd;

    Sammanfattning : Syfte - Ur ett sociologiskt perspektiv skapa förståelse för hur förlusten av en anhörig påverkat en arbetstagares situation på jobbet. Frågeställning - Vilken betydelse för den sörjande hade följande: 1 relationer med cheferna på arbetsplatsen? 2. relationer med kollegorna på arbetsplatsen? 3. LÄS MER

  5. 30. Själ(v)bilder i blickfång : En kvalitativ studie om mentalt hälsofrämjande aspekter av sociala medier i relation till skapande

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Emma Lugnet; Josefin Nyberg; [2020]
    Nyckelord :health promotion; mental health; creative crafting; social media; empowerment; coping; social comparison theory; hälsopromotion; mental hälsa; kreativt skapande; sociala medier; empowerment; coping; social comparison theory;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka mentalt hälsofrämjande aspekter av sociala medier i relation till skapande. En kvalitativ metod som bestod av tre fokusgruppsintervjuer med 3-5 deltagare i varje fokusgrupp användes för att samla in data. LÄS MER