Sökning: "mångfald marknadskommunikation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden mångfald marknadskommunikation.

  1. 1. Estrid : att bygga ett varumärke på feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Antonia Olsson Aasen; Frida Nouvel; Cecilia Bos; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Commodified Feminism; Cultural Branding; Marketing Communication; Feminism; Kommodifierad Feminism; Kulturell Branding; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Inom marknadskommunikation har det genom åren blivit allt viktigare för företag att engagera sig i sociala frågor i syfte att bygga upp sitt varumärke (Dahlén, Lange & Rosengren2017). Genom samhällsutvecklingen har synen på könsstereotyper och ideal förändrats vilket har bidragit till att feministiska budskap inom reklam har tagit en väsentlig roll. LÄS MER

  2. 2. Hur representeras etniska minoriteter under skyddsutrustning? : En komparativ semiotisk innehållsanalys av Under Armours reklamfilmer ur ett postkolonialt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oskar Sörling; Hasib Zolic; [2021]
    Nyckelord :Semiotics; representation; postcolonialism; social movements; marketing communications; Under Armour; BLM; Semiotik; representation; postkolonialism; sociala rörelser; marknadskommunikation; Under Armour; BLM;

    Sammanfattning : Med bakgrund i Black Lives Matter-demonstrationerna problematiserar den här studien två reklamfilmer från sport- och klädföretaget Under Armours (UA:s) kampanj The only way is through med syfte att studera hur normer och värderingar främjas utifrån jämlikhet och mångfald i UA:s reklamfilmer. Detta studeras genom att undersöka hur vita personer, färgade personer (POC) och personer med olika etnisk bakgrund representeras i UA:s reklamfilmer och vad det finns för likheter och skillnader mellan dessa representationer. LÄS MER

  3. 3. Mångfald eller bortfall? : En kvalitativ studie om hur ras framställs i Försvarsmaktens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linnéa Sundberg; Ellen Simón; [2021]
    Nyckelord :marketing; authority; military; race; power structure; diversity; representation; postcolonialism; MCDA; marknadskommunikation; myndighet; militär; ras; maktstrukturer; representation; mångfald; postkolonialism; MCDA;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to study how race is represented in four of Försvarsmakten’s video commercials published between 2016 and 2020. Försvarsmakten is a Swedish authority that in recent years has focused on increasing gender and ethnic equality within the organization, which interests us to examine if and how their efforts are transformed in their marketing communication. LÄS MER

  4. 4. Dagens representation av etniciteter i marknadskommunikation av kosmetika : Hur Kicks inkluderar mångfald i deras mediekanaler

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Kristin Hägglund; Ruta Iohannes Haile; Sandra Karlberg; [2020]
    Nyckelord :Media; representation; rasifiering; etniciteter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur mångfald representeras inom sminkindustrin i Skandinavien, med fokus på Kicks. Undersökningen är baserad på en analys av innehållet på Kicks Facebook-sida och deras hållbarhetsrapporter. Materialet som analyserats är hämtat från tidsperioden 2017-2018. LÄS MER

  5. 5. För en kreativ arbetsplats: Kvinnor + Män = Sant - En fallstudie av Enea Systems AB

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linda Helmersson; Veronica Henberg; Cecilia Brandberg; [2005]
    Nyckelord :Mansdominerade företag; Marknadskommunikation; Attrahera; Mångfald; Enea Systems AB; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ge förslag på vad ansvariga på mansdominerade företag bör tänka på vid utformningen av sin interna- och externa kommunikation samt hur dessa kan samverka då mansdominerade företag önskar attrahera fler kvinnliga medarbetare. Vi har valt att använda oss av relevanta teorier som kopplar samman marknadskommunikation (intern- och extern kommunikation), rekrytering (att attrahera) och mångfald (genus). LÄS MER