Sökning: "monokulturell utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden monokulturell utbildning.

  1. 1. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fride Nilsson; Samuel Folkesson; [2024]
    Nyckelord :inkludering; likvärdig utbildning; monokulturell; mångkulturalitet; normer; normkritiskt; värderingsfri;

    Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisningens utmaningar och möjligheter i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Ivarsson; Amran Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; interkulturell kompetens; narrativ kompetens; narrationer; eurocentrism; identifikation; det dominerande narrativet; likvärdig utbildning; mångkultur; mångkulturell undervisning; historieundervisning;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt land vilket även präglar skolans förutsättningar. De förändrade förutsättningarna och nya utmaningarna för den svenska skolan är ett resultat av bland annat det mångkulturella samhällets framväxt, och en liknande utveckling pågår i flera länder. LÄS MER

  3. 3. Enspråkig monokulturell norm eller vithetsnorm? : En studie av interkulturell pedagogik i relation till kritisk ras- och vithetsforskning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Hanna Berg Axelsson; [2019]
    Nyckelord :interkulturell pedagogik; monokulturell norm; enspråkig norm; ras; rasifiering; rasism; vithet; vithetens hegemoni; SVA;

    Sammanfattning : Fokus i denna uppsats är relationen mellan tre forskningsfält: svensk kritisk ras- och rasismforskning, den interkulturella pedagogiken respektive forskning på ras i utbildning och SLA. Syftet med uppsatsen är att utforska konstruktiva förbindelser mellan dessa forskningsfält och inom dem centrala begrepp, vilket görs genom en diffraktiv läsning av ett urval av svensk kritisk ras- och rasismforskning, två verk om interkulturell pedagogik samt ett urval av svensk och internationell forskning på ras i andraspråksutbildning. LÄS MER

  4. 4. Engelska utanför Storbritannien, finns det? : En läromedelsanalys av läroböcker i engelska för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Bylund; Anna Thörn; [2016]
    Nyckelord :english; teaching materials; textbooks; education; pedagogy; hegemony; intercultural understanding; sweden; Läromedelsanalys; läroböcker; engelska; mellanstadiet; engelskspråkiga länder; representation; hegemoni; interkulturell förståelse; pedagogik;

    Sammanfattning : Vi lever i ett allt mer globaliserat samhälle i vilket engelska språket används inom många olika sammanhang över stora delar av världen. Det är därför viktigt att både ha goda kunskaper i engelska språket och att utveckla en god interkulturell förståelse för att kunna samverka över, såväl som inom nationsgränserna. LÄS MER

  5. 5. Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jessica Sundström; Mirjam Dreifeldt; Linn Friberg; [2015]
    Nyckelord :Kanon; bildning; lärarutbildning; svenskämnet; lit;

    Sammanfattning : Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning.Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks medkvantitativa metoder om det går att skönja en (inofficiell) kanon. LÄS MER