Sökning: "preschool teacher competence"

Visar resultat 16 - 20 av 102 uppsatser innehållade orden preschool teacher competence.

  1. 16. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Erika Holmedahl; [2023]
    Nyckelord :The preschool teaching profession; collaboration; guardians; language; culture; the intercultural perspective; Förskollärarprofessionen; samverkan; vårdnadshavare; språk; kultur; interkulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER

  2. 17. Förskollärares beskrivningar om konflikter i arbetslag : En studie om förståelse och hantering av konflikter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Isabell Nordlin; [2023]
    Nyckelord :Work teams; children s educational environment; preschool teacher; preschool; conflict management; Arbetslag; barnens utbildningsmiljö; förskollärare; förskola; konflikthanterin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with increased understanding of conflicts in the work team based on the preschool teachers' descriptions. In the study, the preschool teachers' own descriptions are presented through experiences regarding conflicts in the work team. LÄS MER

  3. 18. Förskolepedagogers förutsättningar för att möta barn i behov av särskilt stöd med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Förskolepedagogers kunskaper och personalresurser i förskolan : Förskolepedagogers kunskaper och personalresurser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Bergholm; Elsa Lang; [2022]
    Nyckelord :Children in need of special support; knowledge; preschool; equivalent education; categorical perspective; neuropsychiatric disabilities; staff shortages; relational perspective; special education; Barn i behov av särskilt stöd; kunskap; förskola; likvärdig utbildning; kategoriskt perspektiv; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; personalbrist; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete i kursen självständigt arbete i förskollärarutbildningen. Problemområdet som studien utgår ifrån är problematiken som kan uppstå i arbetet för att skapa likvärdig utbildning för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). LÄS MER

  4. 19. Redo eller inte? : En studie om hur blivande förskollärare uppfattar sina kunskaper och kompetens om digitalisering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Edina Begovic; Jennifer Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Adequate digital competence; digitalization; professional development; pre-service teachers.; Adekvat digital kompetens; digitalisering; professionsutveckling; blivande förskollärare;

    Sammanfattning : This study aims to contribute to knowledge about to what extent pre-school teacher students feel ready to work with digitalization in pre-schools after completing their teacher education. The participants are Swedish pre-school teacher students from the last two semesters in their teacher education programme, since we searched for students who will soon start to work in pre-schools. LÄS MER

  5. 20. Musikdidaktik i förskolan & förskoleklass : En kvalitativ studie om hur musikämnet kan leda till barnens deltagande, lärande och språkutveckling i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Parman Gitijah; Eva Karanta; [2022]
    Nyckelord :music; didactics; participation; learning; language development; competence; goal; tool.; Musik; didaktik; deltagande; lärande; språkutveckling; kompetens; mål; verktyg medel.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study the value of music in children’s lives and to find out if music activities/lessons can affect children’s learning and development in preschool and preschool class. We want to delve deeper into the definition of music based on different perspectives. LÄS MER