Sökning: "strategisk rekrytering"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden strategisk rekrytering.

  1. 6. Strategisk kompetensförsörjning : En studie om hur offentliga och privata organisationer arbetar strategiskt med kompetensförsörjning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ebba Rosberg; Sofie Ahlgren Olsson; [2022]
    Nyckelord :Kompetensförsörjning; strategiskt arbete; rekrytering; Employer brandingsprocessen;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur organisationer arbetar med strategisk kompetensförsörjning. Vidare syftar studien till att finna likheter och skillnader mellan offentliga respektive privata organisationers arbete med kompetensförsörjningsprocessen. Studien genomfördes med sex intervjuer, tre inom vardera sektor. LÄS MER

  2. 7. Strategier vid kompetensbrist : Hur leverantörer i fordonsindustrin arbetar för att säkra sin kompetens i omställning

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Anders Pettersson; Blerta Osmani; [2022]
    Nyckelord :competence management; competence development; skills transition; suppliers in the automotive industry; strategies; kompetensförsörjning; kompetensutveckling; kompetensomställning; leverantörer i fordonsindustrin; strategier; SME;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att bidra med kunskap om hur leverantörer inom fordonsindustrin arbetar med strategisk kompetensförsörjning för att hantera de pågående omvärldsförändringarna inom fordonsindustrin. Fordonsindustrin genomgår för närvarande en omfattande förändring med teknikutveckling och förändrade förutsättningar, vilket påverkar behovet av kompetens och hur industrin arbetar med sin kompetensförsörjning. LÄS MER

  3. 8. Digitala mänskliga resurser : – En kvalitativ fallstudie om HRIS, strategi och värdeskapande

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Theodor Lund; Oscar Wahlqvist; [2022]
    Nyckelord :HRIS; HRIT; digital transformation; strategic transformation; private sector; value creation; strategy; standardization; automatization; HRIS; HRIT; digital transformation; strategisk transformation; privat sektor; värdeskapande; strategi; standardisering; automatisering;

    Sammanfattning : Informationssystem har kommit att ta allt större plats inom HR. Parallellt med detta ämnar HR till att arbeta mer strategiskt, någonting som i studien refereras till som HRs strategiska transformation. LÄS MER

  4. 9. Den eviga strävan efter opartiskhet : En kvalitativ studie om rekryteringsprocesser inom offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Cecilia Ramsén; Maja Bergstrand; [2021]
    Nyckelord :Objectivity; subjectivity; HR; recruitment; public sector; Objektivitet; subjektivitet; HR; rekrytering; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Balansen mellan objektivitet och subjektivitet i rekrytering- och urvalsprocesser har diskuterats inom forskningen i över hundra år. Vid offentliga rekryteringsförfaranden får vissa principer inte förbises, bland annat objektivitetsprincipen som innebär att iaktta saklighet och opartiskhet samt beakta allas likhet inför lagen. LÄS MER

  5. 10. Är det öppet köp på utbildningen? : En kvalitativ studie om två högskolors utformande av strategisk kommunikation till presumtiva studenter.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Arvidsson; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Education; strategic communication; university; student; customer; Gothenburg School of Business; Economics and Law; Stockholm School of Economics; Utbildning; strategisk kommunikation; högskola; student; konsument; Handelshögskolan i Göteborg; Handelshögskolan i Stockholm;

    Sammanfattning : Den utbildningsmarknad som utvecklats de senaste decennierna har alltmer inneburit att lärosäten strategiskt arbetar med relationsbyggande kommunikation för att sälja sina utbildningsutbud. Problemområdet omfattar därmed en komplexitet inom utbildningskommunikation hos högskolor. LÄS MER