Sökning: "the school of music and art"

Visar resultat 16 - 20 av 69 uppsatser innehållade orden the school of music and art.

  1. 16. ”Det jag lär med kroppen fastnar lättare i knoppen” : Fem lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Malmström; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; ämnesövergripande; undervisning; lustfyllt lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den nuvarande läroplanen beskriver att undervisningen ska organiseras så att olika former av kunskap beaktas samt att varierade uttrycksformer tillämpas i elevernas lärande. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om på vilka olika sätt estetiska lärprocesser med bild, drama, musik och dans, kommer till uttryck i undervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 17. Det inre rummet : Att använda associerad synestesi som utgångspunkt för komposition

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Lina Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Creativity; synesthesia; composition; Bauhaus; improvisation; kinesthesia; flow; collage; aquarelle; texture; kreativitet; synestesi; komposition; Bauhaus; improvisation; kinestetik; flow; kollage; akvarell; textur;

    Sammanfattning : Under 2018–20 har jag under min masterutbildning i komposition inkluderat mina egna erfarenheter av synestesi och associerad synestesi i komponerandet och här även försökt att beskriva mina metoder för detta. Jag har försökt överföra upplevelser av text, färg, form och rörelse till musik. LÄS MER

  3. 18. Representationer av spansk kultur i ett svenskt läromedel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Digna Mena; [2020]
    Nyckelord :Kultur; interkulturell kompetens; läromedelsanalys; spanska; postkolonialism;

    Sammanfattning : Att lära sig ett nytt språk är mer än att lära sig tala eller behärska grammatiken, att lära sig ett språk är även att möta och förstå kulturen som språket förmedlar. I detta arbete undersöks vilken bild av den spanska kulturen ur ett antropologiskt och estetiskt perspektiv som läroboken ¡Qué bien¡ förmedlar. LÄS MER

  4. 19. ''Ämnesintegrerade projekt är kul, men...'' : En studie om hur musiklärare erfar samarbete med andra ämneslärare i kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Nina Granat; [2019]
    Nyckelord :Subject integration; project; including people; phenomenology; qualitative interviews; Ämnesintegrering; projekt; inkludering; fenomenologi; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få insikt i hur musiklärare i kulturskoal erfar ämnesintegrerade projekt samt hur inkluderingsarbete kan främjas av sådana projekt. För att kunna uppnå detta syfte utgår studien från följande forskningsfrågor: Vilka erfarenheter har musiklärare av ämnesintegrerade projekt i kulturskolan? Och i vilken utsträckning upplevs ämnesintegrerade projekt kunna påverka inkluderingsarbete i kulturskolan? Studiens kunskapsteoretiska utgångspunkt är interpretativism och den vetenskapsfilosofiska utgångspunkten fenomenologi. LÄS MER

  5. 20. Musik- och kulturskolornas ideologi ur ett bildningsperspektiv

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Håkan Sandh; [2019]
    Nyckelord :Music; music school; drama; visual art; dance; School of Arts; history; ideology; bildung; Musik; musikhistoria; musikskola; kulturskola; historia; ideologi; bildning;

    Sammanfattning : In the years around 1950 the first Music Schools – organized by the municipalities – started in Sweden. They were a result of local initiatives. They were not a part of the national school system. Instead their focus was on creating opportunities for children to learn to play an instrument in their spare time. LÄS MER