Sökning: "tolerans normkritik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden tolerans normkritik.

  1. 1. En Normkritisk Bildsal : Sexualitet, Identitetsskapande Och Bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Ferens; Maria Larsson; Batol Alawieh; [2021]
    Nyckelord :Art pedagogy; democratic citizens; criticism of norms; critical pedagogy; identity creation; content-based criticism; classroom environment; gender; slow pedagogy and sexuality.; Bildpedagogik; demokratiska samhällsmedborgare; normkritik; kritisk pedagogik; identitetsskapande; innehållsbaserad kritik; klassrumsmiljö; kön; långsam pedagogik och sexualitet.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att belysa bildpedagogik genom kritisk pedagogik, identitet och identitetsskapande. Detta undersöker vi genom utvalda artiklar, där vi lyfter fram de olika metoderna och resultaterna i artiklarna. Genom en systematisk undersökningsprocess hittade vi och valde ut artiklar som är relevanta för vårt syfte. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsbrist eller värderingstvist? : Den romantiska liberalismens frihetsideal i ett urval västerländska länders asylprövning då sexuell läggning eller könsidentitet åberopas som asylskäl.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Stella Ezimoha; [2020]
    Nyckelord :Asylum law; refugee; credibility assessment; ideology; freedom ideals; liberalism; romantic liberalism; enlightenment liberalism; lgbtq ; sexual orientation; gender identity; positive freedom; diversity; human rights; identity politics; western; self-expression; Isaiah Berlin; Gina Gustavsson; Asylrätt; flykting; trovärdighetsbedömning; ideologi; frihetsideal; liberalism; romantisk liberalism; upplysningsliberalism; hbtq ; sexuell läggning; könsidentitet; positiv frihet; mångfald; mänskliga rättigheter; identitetspolitik; västerländsk; självuttryck; Isaiah Berlin; Gina Gustavsson;

    Sammanfattning : Då asylsökande åberopar sexuell läggning eller könsidentitet som asylskäl, är den egna berättelsen inte sällan den enda bevisning som finns att tillgå. Detta innebär att trovärdigheten i den asylsökandes framförande av sin berättelse tillmäts stor vikt. LÄS MER

  3. 3. ”Värdegrunden i Läroplan för Förskola” - En kvalitativ analys om värdegrund och normer i Lpfö 98/10

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Sandquist; Matilda Hänninen; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Läroplanen; Normkritik; Tolerans; Queer; Normer; Värdegrund; Intersektionalitet; Jämställdhet; Jämlikhet; Likabehandling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka värdegrunden i Lpfö 98/10, samt hur normer skrivs fram där i. Vi har också velat undersöka huruvida den normkritik som skolverket efterfrågar syns i läroplanen, som kanske är det styrdokument förskollärare använder sig allra mest av. LÄS MER

  4. 4. Normernas och toleransens dubbelhet : Vilken betydelse har de egentligen för skolans värdegrund?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Viktoria Jansson; Kickan Juliusson; [2016]
    Nyckelord :Normkritik; Toleransperspektivet; Likabehandling; Normkreativitet; Diskriminering och trakasserier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har formats genom en kvalitativ intervjustudie med en dokumentanalys av likabehandlingsplaner som ytterligare datainsamlingsmetod. Syftet var att öka kunskapen om vilken betydelse begreppen tolerans och normkritik har i utformandet av fritidshemsverksamhetens värdegrundsarbete och två övergripande frågeställningarna formulerades: Hur förhåller sig fritidslärare till begreppen normkritik respektive tolerans i talet om sitt värdegrundsarbete? Används begreppen i likabehandlingsplaner och i så fall hur? Resultatet synliggör att begreppen tolerans och normkritik inte alls eller till liten del diskuterats på skolorna där de verksamma fritidslärarna arbetar. LÄS MER

  5. 5. ”Vi kan vistas i samma rum men jag tänker inte prata med dig” : Religionskunskapslärares tolkning av begreppet tolerans samt dess betydelse och funktion i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Linus Kjellin; [2016]
    Nyckelord :Tolerance; normcritical pedagogy; religious studies; core values; swedish upper secondary school; swedish high school; Tolerans; normkritik; normkritisk pedagogik; religionskunskap; religionsundervisning; värdegrund;

    Sammanfattning : This is a qualitative interview study aiming to examine the concept of tolerance as it is a core value in the curriculum for the Swedish upper secondary school and high school. The concept of tolerance is linked to the subject of religious studies. LÄS MER