Sökning: "värderingar volvo"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden värderingar volvo.
1. Ett möte mellan nationskulturer : En studie om hem- och värdlandskulturens påverkan på organisationskultur vid internationalisering
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Denna studie har undersökt hur organisationskulturen i en organisation påverkas vid en internationalisering, där människor från två olika länder, från olika kulturer, sammanförs i syfte att samarbeta och skapa en gemensam kultur. Studien undersökte organisationer från länder med låg hierarkisk kultur som etablerar sig i länder med hög hierarkisk kultur. LÄS MER
2. På jakt efter legitimitet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera biltillverkares hållbarhetsredovisning med hjälp av legitimitetsteorin för att bidra till förståelse av hur legitimitet skapas i hållbarhetsrapporter. Frågeställningar: Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom transparens och mål? Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom koder och principer? Hur uppstår legitimitet genom samarbeten? Teori & metod: Den teoretiska referensramen grundar sig i legitimitetsteorin. LÄS MER
3. Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. LÄS MER
4. ”Kvinnor som stålmän” -En undersökning om vilken bild som förmedlas av manliga och kvinnliga arbetare i tre olika industrier i Eskilstuna under perioden 1960–1980
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Samhällsutvecklingen på 1960- och 1970-talet bidrog till olika debatter om jämställdhet mellan könen som grundade sig i argumentationer som handlade om att bevara eller förändra strukturen på familjen. Detta familjeideal har sedan lång tid tillbaka utgått ifrån att kvinnans roll ska vara i hushållet genom att vara husmoder och att mannen ska försörja henne. LÄS MER
5. Grafisk identitet i en tid av förändring. Hur uttrycks stora fordonstillverkares eco-branding i förhållande till paradigmskiftet mot krav på hållbar utveckling?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I mitt arbete ämnar jag besvara frågan “Hur uttrycks stora fordonstillverkares eco-branding i förhållande till paradigmskiftet mot krav på hållbar utveckling?”. Syftet är att undersöka svårigheterna och balansgången med eco-branding inom fordonsindustrin. LÄS MER