Sökning: "writing lesson"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden writing lesson.

  1. 6. Elevers motivation i sitt skrivande : En intervjustudie med elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Bergdahl; Elina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Motivation; middle school; writing lesson; Swedish lesson; writing motivation; students perspective; Motivation; mellanstadiet; skrivundervisning; svenskundervisning skrivmotivation; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka motivationens betydelse i skrivundervisning för en grupp elever i årskurs sex. Studiens teoretiska utgångspunkt grundas på självbestämmandeteori. Eleverna motiveras i olika grad av attityder utifrån erfarenheter, mål, yttre faktorer och intresse. LÄS MER

  2. 7. Dokumentationen är viktig för elevernas läs-och skrivförmåga. : En kvalitativ studie om dokumentationens funktion i läs-och skrivundervisningen i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Hultqvist; [2022]
    Nyckelord :dokumentation; lärande; elever; läs-och skrivundervisningen; lärares dokumentation och kontinuerlig dokumentation;

    Sammanfattning : Denna studie belyser hur viktig dokumentationen är för att kunna utveckla elevernas kunskaper i läs-och skrivundervisningen. Dokumentationen visar vad lärarna ska arbeta vidare med för att anpassa läs- och skrivundervisningen utifrån elevernas förutsättningar. LÄS MER

  3. 8. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  4. 9. En pandemis påverkan på religionsundervisningen : En kvalitativ studie om coronapandemins påverkan på lärares undervisningsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2021]
    Nyckelord :digitalization; distance learning; religious studies; upper secondary school; pandemic; covid-19; digitalisering; fjärrundervisning; distansundervisning; religionskunskap; gymnasiet; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och ge förståelse för hur religionslärare upplever attundervisa i ämnet religionskunskap digitalt på gymnasienivå, i ljus av att en pandemi har tvingat störredelen av gymnasieskolformen till digital undervisning. Totalt åtta observationer kring digitalreligionsundervisning och över fem timmars intervjuer fördelat på sju olika religionslärare utgör grundenför studien, som pekar mot att lärare upplever varierad problematik och större utmaningar kring digitalreligionsundervisning än möjligheter. LÄS MER

  5. 10. Lära enskilt eller tillsammans? : En interventionsstudie om tillämpningen av kooperativt lärande i historie- och svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Janet Onojeide; Joel Dawit; [2021]
    Nyckelord :Cooperative learning; traditional teaching; concept knowledge; concept development; descriptive writing; Kooperativt lärande; traditionell undervisning; begreppsförmåga; begreppsutveckling; gestaltning;

    Sammanfattning : Our society requires an ability for us to interact and cooperate with the people in our surroundings. This applies to both grown-ups as well as young people. In school, the teachers have a responsibility to prepare pupils for the society and using cooperative learning could be one way to do this. LÄS MER