Sökning: "gender neutral marketing"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden gender neutral marketing.

  1. 1. FÖRSVARSMAKTENS MARKNADSFÖRING: FRÅN MANLIG TILL MÅNGFALDIG? : En jämförande studie av reklamkampanjer före och efter att värnplikten blev könsneutral

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Långström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender stereotypes; gender structures; military marketing; militarized masculinity; recruiting campaign; gender neutral conscription; Försvarsmakten; könsstereotyper; könsstrukturer; militär marknadsföring; militariserad maskulinitet; rekryteringskampanj; könsneutral värnplikt;

    Sammanfattning : The thesis aims to examine how gender structures are portrayed in the Swedish Armed Forces' advertising campaigns before and after 2018, because that is when the conscription became gender neutral. Furthermore, the thesis will discuss the potential consequences of these portrayals. LÄS MER

  2. 2. Allting är bara tyg vi sätter på oss

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Melissa Abargil; Nicolina Gospic; Ida Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Gender-neutral fashion; advertising; marketing; gender; perceptions; consumer behavior; communication; Könsneutralt mode; reklam; marknadsföring; genus; uppfattningar; konsumentbeteende; kommunikation;

    Sammanfattning : I takt med det ökade intresset för könsneutralt mode har allt fler företag inkluderat könsneutrala modekollektioner i sina sortiment. Trots dessa framsteg visar modemarknaden fortfarande tydliga tecken på att vara präglad av könsbinaritet och traditionella könsnormer. LÄS MER

  3. 3. No more pink barbies? : Investigating customer acceptance towards gender neutral marketing initiatives

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Alina Steindl; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; gender stereotypes in marketing; ethics in marketing; gender pay gap; gender inequality; gender neutral marketing; children’s toys;

    Sammanfattning : Background: Marketing communication often uses gender-stereotyped messages to reach their target groups more effectively. Activities like this can have harmful consequences, especially when aimed towards children. Those effects have been found to also contribute to gender inequalities, among other aspects. LÄS MER

  4. 4. Säljande ideal : - En feministisk analys av influencer marketing på Instagram

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnea Engelbrektsson; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Influencers; Commercial videos; Sociala media; gender representation; visual communication; verbal communication; Influencer marketing; Influencers; Reklamfilm; Sociala medier; könsframställning; visuell kommunikation; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur kvinnoideal och värderingar reproduceras på Instagram genom att undersöka hur de gestaltas i reklamfilm som använder influencer marketing. Genom att analysera och jämföra den visuella gestaltningen med det verbalt uttryckta i samband med betalda samarbeten kan frågeställningarna besvaras. LÄS MER

  5. 5. Är nakenhet ett måste? : En studie om mottagarnas åsikt om könsnormativ vs könsneutral parfymreklam

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Anna Envall; Jessica Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :gender theory; gender norms; marketing; feminism; genusteori; könsnormer; marknadsföring; feminism;

    Sammanfattning : Nakenhet och sexuella anspelningar är något som drar till sig vår uppmärksamhet. Genom historien går det att se tydliga skillnader i hur detta faktum skiljer sig mellan män och kvinnor i reklam. LÄS MER